Oulu: Katso, mistä löytyy Oulun seit­se­män ou­doin­ta muis­to­merk­kiä

Väkivaltarikokset: Hei­nä­pään tapon yritys oli miehen ja naisen välinen vä­ki­val­tai­nen riita

AirBNB: Oulussa uh­ka­sa­kot saaneet osak­keen­omis­ta­jat va­lit­ta­vat hal­lin­to-oi­keu­teen

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Len­tä­mi­nen voisi olla rat­kai­su il­mas­to­krii­siin – len­to­ko­nei­den jät­tö­va­nat läm­mit­tä­vät il­mas­toa, joten ne voivat myös vii­len­tää sitä

Viime aikoina lentomatkustajia on syyllistetty hiilidioksidipäästöistä jopa enemmän kuin yksityisautoilijoita. Näin tekee esimerkiksi Flygskam-liike. Syyllistäminen tuntuu pahalta, koska lennot aiheuttavat vain 2–3 prosenttia maailman päästöistä, mukaan luettuna työmatka- ja tavaraliikenne.

Yhteiskuntamme on rakennettu nopean liikkuvuuden varaan, emmekä voi yhtäkkiä lopettaa lentämistä. Lentämisestä riippuvat monen elämäntapa, mielenterveys, elämänura, elinkeino ja useiden valtioiden talous. Siipirikon sijasta tarvitsemme keinoja nykyisen liikkuvuuden säilyttämiseen ilman ympäristöhaittoja.

Muiden ilmastotoimien ohella keinovalikoimaan pitäisi lisätä ilmaston keinotekoinen viilentäminen, esimerkiksi rikin yhdisteitä käyttäen, jota on tutkittu muun muassa Kalifornian yliopistossa.

Lentokoneiden jättövanat lämmittävät ilmastoa, joten ne voivat myös viilentää sitä. Tämä pohjaa käänteiseen kasvihuoneilmiöön ja vanojen kirkastamiseen merisuolan avulla. Kirkastetut pilvet heijastavat enemmän lämpösäteilyä avaruuteen kuin takaisin maan pinnalle.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.