ADHD: Oulussa ke­hi­tet­tiin peli, joka voi jopa pal­jas­taa lapsen ADHD:n

Sirkus: Kahden lapsen äiti sai syk­syl­lä puhelun ja päätti karata sir­kuk­sen matkaan

Oulu: Ro­tuaa­rin palloa vaivaa mys­ti­nen vika, jota sel­vi­te­tään edel­leen

Mainos: Markkinointitoimisto Kolmas Polvi etsii markkinoinnin asiantuntijaa - tutustu ja hae tästä

Len­non­joh­ta­jat va­roit­ta­vat työn­sei­sauk­sis­ta – en­sim­mäi­nen pis­te­lak­ko­päi­vä on per­jan­tai

Ensimmäinen pistelakkopäivä on huomenna. Perjantait voivat olla myöhemminkin hankalia päiviä lentomatkustajille.

Täällä voi olla torstai-iltapäivisin hiljaista.
Täällä voi olla torstai-iltapäivisin hiljaista.
Kuva: Elina Paasonen

Ensimmäinen pistelakkopäivä on perjantaina. Torstait voivat olla myöhemmin hankalia päiviä lentomatkustajille.

Jollei pikaista ihmettä tapahdu, Suomen lennonjohtajat eivät tee töitä perjantaina 4.1. kello 15-17.

Tämän jälkeen työnseisaukset jatkuvat viikoittain joka torstai kello 13-15 siihen asti, kun työsopimusopimusneuvottelujen osapuolet saavuttavat neuvottelutuloksen.

Pistelakkojen sarjasta päätti Suomen Lennonjohtajien Yhdistyksen (SLJY) hallitus sen jälkeen, kun neuvottelut työnantaja ANS Finlandin kanssa katkesivat.

Liitto pahoittelee haittoja

ANS Finland eli Air Navigation Services Finland on valtionyhtiö, joka ylläpitää Suomen lennonvarmistusjärjestelmää. Se liitettiin vastikään valtio-omisteiseen konserniin, johon kuuluvat maan kaikki liikenneohjaustoiminnot. Konsernin nimi on Traffic Management Finland.

Työehtosopimusneuvotteluja on käyty syksystä 2017 alkaen. SLJY:ssä niiden katkeamiseen ollaan erittäin pettyneitä.

– Sen paremmin työnantajamme ANS Finland kuin Palvelualojen Työnantajat Palta ei ole osoittanut minkäänlaista halua sopia työehdoista, liiton puheenjohtaja Roy Myrberg kommentoi.

– Päästäkseen aidosti neuvottelemaan ja sopimaan työehdoista SLJY oli pakotettu antamaan työtaisteluilmoituksen. Pahoittelemme matkustajille aiheutuvaa huolta ja toivomme tilanteen ratkeavan.

Yleinen linja olisi kelvannut

Roy Myrbergin mukaan mukaan lennonjohtajat olivat halukkaita tekemään yleisen linjan mukaisen sopimuksen, mutta ANS Finland ja Palta eivät halunneet sellaista tarjota.

Vuonna 1952 perustettu SLJY edustaa yli 90 prosenttia lennonjohtajista. Yhdistyksessä on noin 270 jäsentä.

Se on itsenäinen sopimusosapuoli. Yhdistys on akavalaisen Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry:n jäsenyhdistys.

– Tunnelma työpaikoilla oli odottava ja toiveikas, jotta pitkään jatkuneet neuvottelut olisi saatu päätökseen ennen joulua, kertoo lennonjohtajien pääluottamusmies Katariina Syväys.

– Toivoimme, että ANS Finland olisi päässyt aloittamaan työt valtion uudessa liikennekonsernissa niin, että sopimukset työntekijöiden kanssa olisivat olleet voimassa.

Korjattu kello 23.22: Jutussa luki useassa kohdassa ja otsikossa väärä päivä, jolloin lakot todennäköisesti alkavat. Oikea päivä on perjantai 4.1. Oikaisu asiasta täällä.

Koulutus 1,5 vuotta, palkka yli 6 000 euroa

Lennonjohtajan työ on yksi maamme halutuimmista ammateista.

Alan ammatillisen erikoisoppilaitoksen Avia Collegen koulutukseen on yleensä noin tuhat hakijaa. Syksyllä alkaneeseen peruskoulutukseen otettiin vain 8 opiskelijaa. Pääsyvaatimukset ovat tiukat.

Koulutus kestää keskimäärin reilut 1,5 vuotta. Siihen sisältyy puolen vuoden työssäoppimisjakso.

Lennonjohtajan mediaanipalkka on runsaat 6 000 euroa. Pienillä asemilla lähtöpalkka on 3 500 - 4 000 euroa.

Ammatin etuihin kuuluu myös alhainen eläkeikä. Työn vaatiman tarkkuuden ja vastuun vuoksi lennonjohtajat lopettavat uransa keskimäärin 55-vuotiaina.

Lähteet: Finavia, ANS Finland, SLJY