Oulun torihotelli: To­ri­ho­tel­lin kon­kurs­si seisoo yhä pai­kal­laan

Pääkirjoitus: Kun suo­ja­tie­tä ei ylitetä enää puo­li­juok­sua – ikään­ty­vä tar­vit­see eri­lai­sen kau­pun­gin

Le­di­kal­vo­ja val­mis­ta­va Flexb­right Oy ta­voit­te­lee lä­hi­vuo­si­na 30 mil­joo­nan euron lii­ke­vaih­toa

Startupin ainutlaatuinen tuotantolinja valmistaa ledikalvoja Haukiputaalla. Kevyet ledikalvonäytöt sopivat esimerkiksi bussin tuulilasiin.

Ledikalvoja on valmistettu Haukiputaalla vasta muutamia viikkoja.
Ledikalvoja on valmistettu Haukiputaalla vasta muutamia viikkoja.
Ledikalvoja on valmistettu Haukiputaalla vasta muutamia viikkoja.
Kuva: Jukka Leinonen

Flexbright Oy lähtee valloittamaan maailmaa kevyillä ledikalvoilla. Haukiputaalla hiotaan tuotantokäyttöön tuliterää, ainutlaatuista linjaa, joka painaa ledejä loputtomiin rullalta rullalle. Rainoista voidaan valmistaa esimerkiksi dynaamisia näyttöjä vaikkapa busseihin.

Keskellä entistä Hyvonin hallia seisoo 20-metrinen tuotantolinja. Tilan täyttää nakutus, kun kone painaa nauhalta ledejä muovikalvolle.

– Iso harppaus on tehty, toteaa toimitusjohtaja Pekka Makkonen huojentuneena.

Yrittäjä perusti startupin 2013 valkoista ledivalokalvoa varten. Puolitoista vuotta sitten idea muuttui lennossa Dubaissa, kun messuilla kysyttiinkin ohjattavia värillisiä ledirainoja.

Ledikalvoja on valmistettu Haukiputaalla vasta muutamia viikkoja.
Ledikalvoja on valmistettu Haukiputaalla vasta muutamia viikkoja.
Kuva: Jukka Leinonen

Uusi tuotantolinja on maksanut puolitoista miljoonaa ja työllistää nyt kuusi henkeä.

Makkonen kertoo, että tavoitteena on 30 miljoonan liikevaihto vuonna 2022.

– Se tarkoittaa myös kymmeniä työntekijöitä.

NSG Pilkingtonin myyntipäällikkö Juha Artama ennakoi, että Haukiputaalla tarvitaan lisäkapasiteettia jo parin vuoden kuluessa.

– Uskomme kovasti, että tämä tulee olemaan tulevaisuuden juttu, Artama sanoo.

NSG Pilkington valmistaa valtaosan Euroopan linja-autoissa käytetyistä laseista. Flexbrightin keveitä ledikalvoja hyödyntävien tuulilasinäyttöjen on määrä lähteä testattaviksi busseissa ja raitiovaunuissa vielä kuluvana vuonna.

– Liiketoimintastrategia on tehdä niin vaikeita ja haastavia ja erikoisia tuotteita, että olemme käytännössä ainut tarjoaja, Artama kertoo.

Lasinvalmistaja tutkailee älykästä painamista kehittävän Oulun VTT:n PrintoCent-yhteisön kautta muitakin tuoteinnovaatioita.

– Oulu on mieletön paikka, siellä on niin paljon osaamista, Artama toteaa.