Lap­si­per­hei­den etuuk­siin muu­tok­sia

Uusi vuosi tuo muutoksia Kansaneläkelaitoksen myöntämiin etuuksiin. Suurimmat muutokset koskevat lapsiperheiden etuuksia, ammatillista kuntoutusta ja yrittäjän päivärahan laskentaperusteita.

Uusi vuosi tuo muutoksia Kansaneläkelaitoksen myöntämiin etuuksiin. Suurimmat muutokset koskevat lapsiperheiden etuuksia, ammatillista kuntoutusta ja yrittäjän päivärahan laskentaperusteita.

Ensimmäisestä lapsesta maksettava lapsilisä nousee 10 eurolla sataan euroon. Myös yksinhuoltajakorotus nousee hieman.

Alle 3-vuotiaiden sekä eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmat voivat lyhentää päivittäistä tai viikottaista työaikaansa palkattomasti ja hakea korvaukseksi osittaista hoitorahaa. Sitä saa 70 euroa kuukaudessa.

Oikeus ammatilliseen kuntoutukseen laajenee vuoden alusta.Tällä halutaan myöhentää ja ehkäistä työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymistä. Uudistus lisää työeläkelaitosten vastuuta työelämässä olevien ammatillisesta kuntoutuksesta, mutta myös Kelan tehtävät lisääntyvät.

Yrittäjän sairausvakuutuslain mukainen päiväraha ja kuntoutusraha lasketaan vuoden alusta hakijan eläkevakuutuksen työtulon perusteella. Uudistuksen tavoitteena on taata yrittäjälle päiväraha, joka vastaisi mahdollisimman hyvin menetettyä työpanosta ja saamatta jäänyttä tuloa.



Kelan etuuksien muutoksia
vuoden 2004 alusta


-Ensimmäisestä lapsesta maksettava lapsilisä nousee 90 eurosta 100 euroon. Yksinhuoltajakorotus nousee 33,60 eurosta 36,60 euroon.

- Alle 3-vuotiaan lapsen hoidosta maksettava osittainen hoitoraha nousee lähes seitsemällä eurolla 70 euroon kuukaudessa. Elokuun alusta oikeus hoitorahaan laajenee siten, että myös ensimmäisen ja toisen vuoden opetukseen osallistuvan lapsen vanhemmat voivat sitä hakea.

- Osittainen hoitoraha on korvausta niille pienten lasten vanhemmille, jotka lyhentävät päivittäistä tai viikottaista työaikaansa palkattomasti.

- Oikeus ammatilliseen kuntoutukseen laajenee. Kelan vastuulla ovat nuoret ja muut henkilöt, joiden yhteys työelämään on vähäinen. Työeläkelaitokset vastaavat työelämässä olevien yksilökuntoutuksesta. Uutta on se, että mahdollisuudet kuntoutukseen pitää selvittää aina, jos henkilöä uhkaa työkyvyttömyys lähivuosina.

- Ammatillisen kuntoutuksen ajalta maksettava kuntoutusraha nousee 75 prosenttiin kuntoutettavan työtuloista.

- Yrittäjän päiväraha ja kuntoutusraha lasketaan hakijan eläkevakuutuksen työtulon perusteella. Muutos koskee sairauspäivärahaa, äitiys-, erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa sekä osittaista vanhempainrahaa, erityishoitorahaa sekä kuntoutusrahaa.

- Työmarkkinatuen tarveharkinta lievenee siten, että puolison tuloista otetaan huomioon ne tulot, jotka ylittävät 536 euroa kuukaudessa. Tulorajaa korotetaan 300 eurolla.

- Työttömän peruspäiväraha ja työmarkkinatuki nousevat kolmella eurolla 23,16 euroon kuukaudessa. Korotukset koskevat myös Kelan maksamaa koulutustukea, vuorottelukorvausta ja koulutuspäivärahaa.

- Kansaneläkkeisiin, perhe-eläkkeisiin, rintamalisiin, vammaisetuuksiin, sotilasavustukseen, maahanmuuttajan erityistukeen ja eläkkeensaajien asumistuen rajoihin tulee 0,6 prosentin indeksikorotus.

Ilmoita asiavirheestä