Lapset ostavat al­ko­ho­li­ton­ta sii­de­riä ja ener­gia­juo­maa

Alaikäiset kalastavat alkoholittomia siidereitä myyviä kauppoja. Teinit ovat huomanneet lainsäädännön porsaanreiän, sillä Suomen elintarvikelaki ei kiellä alle 18-vuotiasta ostamasta alle 2,9 prosenttia sisältäviä juomia.

-
Kuva: Pekka Peura

Alaikäiset kalastavat alkoholittomia siidereitä myyviä kauppoja. Teinit ovat huomanneet lainsäädännön porsaanreiän, sillä Suomen elintarvikelaki ei kiellä alle 18-vuotiasta ostamasta alle 2,9 prosenttia sisältäviä juomia. Juomille ei ole myöskään säädetty ostorajoituksia.

Vaikka jopa 2,8 prosenttisen juoman myyminen alaikäiselle ei ole lainvastaista, usea kauppa näkee parhaaksi pitää nollatoleranssin asiassa.

"Nuoret yrittävät jatkuvasti ostaa alkoholittomia, mutta minä en myy, oli siinä juomassa sitten vain 0,7 prosenttia tai täysin alkoholitonta", kertoo Karjasillan Salen myyjä Tanja Huovinen.

Nuoret kiertävät myyjältä ja kaupasta toiseen, kunnes joku myy, Huovinen jatkaa.

Kaakkurin Siwan myymäläpäällikkö Aila Koskinen on huomannut, että alaikäiset kokeilevat kauppojen myyntirajoja. "Jos niitä myy lapsille, niin he oppivat helposti myös vahvempiin juomiin", Koskinen linjaa.

Myös energiajuomista on tullut alaikäisten suosikkeja. Trendijuomaa nautitaan janojuomana, vaikka vesi olisi parempi. Energiajuoman sisältämä suuri kofeiinipitoisuus aiheuttaa etenkin lapsille kiihtyneisyyttä, ärtyneisyyttä, jännittyneisyyttä ja levottomuutta.

Karjasillan Salen myymäläpäällikkö Sanna-Riikka Hakio haluaisi tarkemman lainsäädännön energiajuomien myymiseen. Nuoriso ostaa trendikkäitä energiajuomia päivittäin, mutta suuri kofeiinipitoisuus arveluttaa. Energiajuomien pakolliset pakkausmerkinnät sekä käyttörajoitukset eivät kuitenkaan anna kaupalle oikeutta evätä tuotteen saantia.

"Jos ihan pieni tenava tulee ostamaan, niin arvioin tilanteen ja luultavasti en myy", myyjä Tanja Huovinen kertoo. Minimi-ikää Huovinen ei osaa määritellä, vaan näyttää kädellä mittapuuta vähän yli metrisestä lapsesta.

Aila Koskinen on huomannut, että energiajuomia ostavat paljon jo 10-vuotiaat lapset. Koskinen myy juoman, vaikka miettiikin vanhempien vastuuta lastensa ostoksista.

Alkoholittomien siidereiden ja energiajuomien myynti on kasvanut viime vuosina kohisten ja jatkaa kasvuaan. Sinebrychoffin markkinointipäällikkö Jori Manninen kertoo, että 1,6 miljoonasta energiajuoman käyttäjästä noin 20 prosenttia on alaikäisiä.

Vaikka energiajuoma luokitellaan virvoitusjuomaksi, panimo- ja virvoitusjuomaliiton viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu ei antaisi sitä suurina annoksina lapsille. Tuulensuu kuitenkin muistuttaa, että jo vuosia sitten lapselle on annettu toisinaan kuppi kahvia, eikä ole kuollut siihen.

Myyntirajoja Tuulensuun mukaan on hankala asettaa. "Energiajuoman myyminen on vähän sama asia, kuin että ylipainoinen asiakas käännytettäisiin rasvaisen meetvurstipötkön kanssa pois kassalta."