
Oulun satamalle myönnetty satamaväylän syventämishankkeen rahoitus on kuumentanut tunteita Kemi-Torniossa. Alueen toimijat vaativat, että Kemin Ajoksen väylää on myös syvennettävä, jotta kilpailun vääristymiseltä vältyttäisiin.
Julkilausuman mukaan Oulun meriväylän suunniteltua syventämistä 12,5 metriin ei voida perustella Oulun Sataman nykyisellä liikenteellä. Allekirjoittaneiden mukaan suuremmasta syväyksestä hyötyy kaivosteollisuus, jonka osalta investointi-ja kuljetusäätöksiä ei ole vielä tehty. Suuremman syväyksen tuoma kilpailuetu suuntaa kuitenkin mahdolliset Pohjois-Suomen kaivosteollisuuden kuljetukset todennäköisesti Ouluun.
Lapin edustajien mukaan valtion rooli ei ole tukea yhden sataman kilpailuetua.
Julkilausumassa sanotaan myös, että Oulun ratapiha ei pysty nyt käsittelemään jopa 600 metriä pitkiä malmijunia, minkä vuoksi raskas liikenne lisääntyisi VT4:llä Oulun ja Kemin välillä.
Allekirjoittaneiden mukaan Kemin Ajoksen väylän syventäminen voisi tapahtua kustannustehokkaasti Oulun väylän syventämisen yhteydessä ja se takaisi satamien yhtäläiset kilpailumahdollisuudet.
Hallitus lupasi puoliväliriihessä Oulun hankkeeseen 12,5 miljoonaa euroa.
Julkilausuman ovat allekirjoittaneet Lapin liiton maakuntajohtaja Mika Riipi, Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki, Kemin Sataman toimitusjohtaja Jaakko Rantsi ja Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen.