Lapin kesästä on vaikea ke­hit­tää talven ve­rois­ta se­son­kia, joten Markku Inkilä antoi Re­von­tu­li­ky­läl­leen myös oman ke­sä­ni­men

Kesämatkailun myyminen ei ole helppoa, vaan pikemminkin haastavaa ja pulmallista varsinkin Pohjois-Lapissa, jossa ei ole huvipuistoja eikä Muumimaailmaa.

-
Kuva: Helena Sahavirta

Markku Inkilä kehitti Saariselällä sijaitsevalle Revontulikylälleen myös ”kesänimen”.

Kesämatkailun myyminen ei ole helppoa, vaan pikemminkin haastavaa ja pulmallista varsinkin Pohjois-Lapissa, jossa ei ole huvipuistoja eikä Muumimaailmaa. Toimitusjohtaja Markku Inkilä kyllä myisi, ja sitä varten hän antoi Revontulikylälleen kesänimeksi Midnight Sun Village.

– Talvinimi Northern Lights Village leviää helposti ympäri maailmaa, sillä revontulten ainutlaatuisuudella on vetovoimaa. Kesää on kuitenkin muuallakin ja myynnissä kilpaillaan aurinkorantojen ja muiden lämpimien paikkojen kanssa, Inkilä huokaa.

”Tuplabrändillä” kokeillaan sitä, mikä vaikutus keskiyön auringolla olisi nimessä.

– Kesä oli ennen Pohjois-Lapin matkailun kärkituote, mutta nykyään siltä puuttuu kysyntää. Sille pitäisi löytää vetoa, mutta yötön yö ei ole revontulten veroinen ilmiö. Puhdas ilma ja vesi eivät vielä ole vetovoimatekijöitä, koska ihmiset eivät ymmärrä, kuinka puhdasta ilma voi olla, Inkilä haistelee tuulia.

Markkinoinnin kehittämistä haittaa myös majoitusten kesäaikainen polkumyynti, joka vie hänen mielestään pohjaa arvostukselta. Jonkinlainen pullonkaula ovat myös hyttyset ja paarmat.

Leirintäalueille, huoltoasemille ja kaupoille pohjoisen kesä on jo nyt hyvän myynnin aikaa. Myös Inarijärven risteilyt myyvät hyvin, mutta safariyrityksille kesä on lähinnä luppoaikaa, sillä suomalaiset retkeilevät luonnossa omin päin.

– Kesän viileys ja pohjoisen puhtaus ovat mukavia ajatuksia, mutta näkyvyyden saaminen ja kiinnostuksen herättäminen on vaikeampi asia. Yötöntä yötä ei mielletä samalla tavalla äärimmäiseksi ilmiöksi kuin revontulia.

Saariselällä tämä syksy on myynyt erinomaisesti ja revontulikausi alkoi jo 20. elokuuta, kun yöt olivat tarpeeksi pimeitä.

– Marraskuun myyntiä voidaan jo verrata joulukauden myyntiin, Inkilä kehaisee.

Northern Lights Village on perustettu kolme vuotta sitten: lasikattoisia revontulikotia on 80, lisänä kotaravintola- ja safarirakennukset. Kysyntä oli jo ensimmäisenä talvena niin kova, että revontulikotia jouduttiin tilaamaan lisää kesken kauden. Ravintola ja vastaanotto laajennettiin viime vuonna.

– Huippusesonki kestää sata päivää ja ne on myyty loppuun kaksi vuotta eteenpäin.

Inkilä on käyttänyt markkinoinnissa myös saksalaista bloggaria, joka toi viime talvena kuvillaan ja videoillaan paljon näkyvyyttä. Inkilä aikoo kokeilla bloggareita myös kesämyynnissä.

– Matkanjärjestäjiin pitää olla hyvät suhteet ja asiakaspalvelun erinomaista niin, että yritys kerää hyvät pisteet asiakkaiden antamissa arvioinneissa, Inkilä muistuttaa.

Lapin kesämatkailun haasteetkaan eivät Inkilän mielestä ole ylipääsemättömiä: Lapin matkailubuumi on vasta alussa, näkymät maailmalla hyviä ja hiljaiset hetket katoamassa.

Massamatkailusta ei ole vaaraa, sillä koko Saariselälle ei mahdu sellaista ihmismäärää, kuin yhteen suurkaupungin hotelliin.

– Hyvät yritykset, hyvät yrittäjät ja hyvät työntekijät ovat matkailun kulmakivi. Lappi ei ole halpa paikka, mutta palveluiden pitää olla sen mukaiset, myös kesällä.

Markku Inkilä

Syntynyt Ivalossa 1979 suomalais-saamelaiseen perheeseen. Isän äiti Petsamon evakkoja Puskan kolttakylästä.

Toimitusjohtaja Northers Lights Village Saariselkä Oy:ssä ja Saariselkä Husky Oy:ssä. Revontulikylän sisaryritys Northern Lights Village Levi Oy aloittaa 1.11.

Perusti ohjelmapalveluyrityksen Saariselälle 2005 ja muun muassa moottorikelkkasafareita tarjoavan Wilderness Safaris Saariselkä Oy:n 2015. Toimi seitsemän vuotta Erähotelli Nellimin operatiivisena johtajana.

Perheessä vaimo Susanna ja 5-, 7- ja 16-vuotiaat lapset.