La­ki­mies: Oulun seudun ja­ko­hih­na-on­gel­mas­ta pitää kertoa asiak­kaal­le

Automyyjien ja jakohihnoja asentavien autokorjaamojen on kerrottava asiakkailleen, että Oulun seudulla jakohihnat eivät välttämättä kestä vaihtoväliä.

Jakohihnojen ennen aikanen rikkoutuminen on piinannut Oulun seudun autoilijoita jo vuosia. Kuvassa pölyinen kiristinpyörä jakohihnakotelon sisällä
Jakohihnojen ennen aikanen rikkoutuminen on piinannut Oulun seudun autoilijoita jo vuosia. Kuvassa pölyinen kiristinpyörä jakohihnakotelon sisällä
Kuva: Pekka Peura

Automyyjien ja jakohihnoja asentavien autokorjaamojen on kerrottava asiakkailleen, että Oulun seudulla jakohihnat eivät välttämättä kestä niiden vaihdolle määriteltyä vaihtoväliä.

Kuluttajaliiton lakimies Timo Niemi sanoo, että ilmi tulleesta alueellisesta erikoisuudesta pitää kaupanteon yhteydessä kertoa kuluttajalle, koska se on yleisesti tiedossa oleva ilmiö.

– Jos myyjä haluaa välttyä vastuusta, on siitä kerrottava, vaikka syytä tällaiseen ilmiöön ei tiedetäkään. Jos myyjä ei asiasta kerro, on se sinällään laiminlyönti ja virhe.

Niemen mielestä automyyjien ja autokorjaamojen on pitänyt toimia Oulun seudulla näin siitä lähtien, kun ennenaikaisesti katkenneista jakohihnoista on kerrottu julkisuudessa.

– Kuluttajalle pitää kertoa, että jakohihnan vaihdon suhteen on syytä soveltaa normaalia lyhyempää vaihtoväliä.

Maininta normaalia lyhyemmästä vaihtovälistä ei ole Niemen mukaan koskaan kuluttajaa velvoittava määräys, vaan se on aina suositus.

Jos kuluttaja ei suositusta noudata, vastaa hän itse jakohihnan mahdollisesta katkeamisesta aiheutuvista vahingoista.