Ky­syim­me, tao­taan­ko ainoaa laa­tuaan ole­vas­ta Ou­lu-lai­vas­ta pian rau­ta­nau­lo­ja – "Pank­kiin on tur­vau­dut­ta­va, kunhan lo­pul­li­set kus­tan­nuk­set ovat tie­dos­sa"

Merellinen Oulu ry. sai kaupungilta puolet hakemastaan 20 000 euron avustuksesta Oulu-laivan kunnostukseen. Laiva tarvitsee 60 000–100 000 euroa maksavat kunnostustyöt.

Oulu-laiva tarvitsee 60 000–100 000 euroa maksavat kunnostustyöt. Arkistokuva.
Oulu-laiva tarvitsee 60 000–100 000 euroa maksavat kunnostustyöt. Arkistokuva.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Merellinen Oulu ry. sai kaupungilta puolet hakemastaan 20 000 euron avustuksesta Oulu-laivan kunnostukseen.

Laiva tarvitsee 60 000–100 000 euroa maksavat kunnostustyöt. Tarvittavia huoltotöitä ovat muun muassa potkuriakselin ulosveto ja siihen liittyvät työt, jotka on suunniteltu tehtäviksi Western Shipyardin telakalla Teijossa.

Ellei rahoitusta saada kasaan, laivaa uhkaa pahimmassa tapauksessa romutus.

Miten lähellä romuttamista Oulu-laiva on, Merellinen Oulu ry:n varapuheenjohtaja Pentti Auranaho?

– Emme päästä laivaa naulojen raaka-aineeksi. Lähdemme liikenteeseen ja ajamme laivan telakalle 1. heinäkuuta klo 7.

Kaupunki myönsi laivan huolto- ja kunnostustöihin 10 000 euroa, paljonko yhdistyksen järjestämä keräys on tuottanut?

– Keräyksemme on kulunut aluksen ylläpitokustannuksiin. Meillä on nyt kasassa huoltoa ja remonttia varten 21 000, kun Museovirastolta saimme 11 000 euroa.

Onko kaupunki aiemmin tukenut Oulu-laivaa?

– Emme ole aiemmin saaneet kaupungilta juuri mitään, edes laituripaikkaa – vesi- ja jätehuollosta puhumattakaan. Aikanaan saimme kulttuurilautakunnalta rahaa, kun järjestimme meritapahtumia.

Mistä rahoitusta voisi vielä olla saatavissa?

– Pankkiin on turvauduttava, kunhan korjausten lopulliset kustannukset ovat tiedossa. Akselin ulosvedossa on sama tilanne kuin viisitoista vuotta suljettuna olleen oven aukaisussa: vasta sitten nähdään, miten vaativa remontti on edessä.

Miten tärkeä Oulu-laiva on kaupungille?

– Laiva on kunnossa ja tulee yhä parempaan kuntoon. Se on perinnealus ja ainoa laatuaan Suomessa. Tietysti itselläni on nostalgiaa, kun ajelin aikanaan luotsin lupakirjat väylille juuri tällä laivalla.

Minkä verran laiva on koulutuskäytössä?

– Olemme kouluttaneet vuodesta 2008 yli kaksisataa ihmistä ammatteihin: luotsikutterin hoitajia, laivureita, koneenhoitajia sekä vuokraveneen kuljettajia. Palokunnat ovat saaneet peruskoulutuksen venekalustoonsa meillä.

Voisiko Oulu-laivaa hyödyntää nykyistä enemmän matkailun vetonaulana?

– Olemme tehneet pienimuotoisia tunnin–kolmen tunnin merireissuja. Mutta matkustajia on saanut olla vain kaksitoista. Kun Trafi ottaa Museoviraston perinnealukset siipiensä suojaan, saatamme ensi vuoden alusta saada ottaa laivaan kolmisenkymmentä matkustajaa.

– Emme kilpaile Alexandran kanssa: meillä on sopimus, että ohjaamme isommat porukat heille ja he ohjaavat pienemmät porukat meille.

Olisiko Oulu-laiva paremmin hyödynnettävissä Oulun kaupungin matkailumarkkinoinnissa, Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Päivi Penttilä?

– Oulu-laiva on hieno, ainutlaatuinen kohde Oulussa. Matkailun näkökulmasta sillä on hyvä tarina ja siinä on kaikki ainekset matkailuelämykselle. Laivalla on käynyt myös kansainvälisiä matkanjärjestäjiä, ja kiinnostusta on ollut. Koulutusmatkailu Aasian maista on tällä hetkellä hyvässä kasvussa ja siihenkin Oulu-laivalla on tarjolla tuote ja erityinen ympäristö.

Voisiko laiva menestyä matkailutuotteena?

– Yksittäisen matkailutuotteen menestystä on vaikea ennakoida. Hyvät edellytykset on, jos tuote on kunnossa ja markkinointiin sekä myyntiin panostetaan. Oulun merellisyyttä pitää myös viedä vielä paljon eteenpäin, jotta tuotteet pääsevät esille.

Oulu-laiva

Oulu-laiva on valmistunut 1963 Helsingin Reposaaren telakalla ja sijoitettiin Ouluun luotsipiirin tarkastusalukseksi.

Liikennöityään aikansa Saimaalla Soisalo-nimisenä alus kunnostettiin 1989 Suomen merivoimille, jolloin laiva sai nimekseen FNS Kustaanmiekka.

Merellinen Oulu -yhdistys hankki laivan, kun sitä uhkasi romutus vuonna 2007.