Ky­syim­me: Miksi avo­hoi­to­ta­lon la­bo­ra­to­rio ei pal­vel­lut näyt­teen­ot­toon tul­lut­ta yk­si­tyis­asia­kas­ta aa­mul­la?

Asiakas oli varannut kello 9.30 ajan laboratorioon Oulussa. Kun vuoro avohoitotalossa tuli, laboratoriohoitaja ohjasi eläkeläisen odottamaan uutta numeroa. Seuraavan vuoron tultua hoitaja kehotti häntä odottamaan iltapäivään.

Asiakas oli varannut kello 9.30 ajan laboratorioon Oulussa. Kun vuoro avohoitotalossa tuli, laboratoriohoitaja ohjasi eläkeläisen odottamaan uutta numeroa. Seuraavan vuoron tultua hoitaja kehotti häntä odottamaan iltapäivään.

Miksi asiakasta ei palveltu aamulla, Nordlabin toimitusjohtaja Rauno Luttinen?

– Hän oli valinnut netistä normaaliajan eikä yksityispotilaalle tarkoitettua. Siellä on valikot julkiselta puolelta tuleville ja itse maksaville.

Miksi yksityisasiakkaita palvellaan vain iltapäivisin?

– Avohoitotalossa ei anneta itse maksaville aamuaikoja vaan kello 12 alkaen. Tämä on sairaalan näytteenottopiste. Täällä on kiireellisiä potilaita, jotka menevät ohi. Kaikissa meidän muissa pisteissä saavat itse maksavat myös aamuaikoja.

Eikö poikkeuksia tehdä?

– Tehdään, mutta avohoitotalossa oli ruuhkaa, röntgeniin ja leikkauksiin meneviä potilaita. Lisäksi asiakkaan yksityislääkäri oli määrännyt pitkän listan verikokeita.

Asiakas koki olevansa liian nälkäinen jäämään odottamaan iltapäivää paastottuaan illasta kello 19 alkaen. Miten kauan ennen näytteenottoa pitää pantata?

– Syömättä ja juomatta pitäisi olla 10 tuntia.

Asiakas ei saanut peruuttaa aikaa paikan päällä. Joutuuko hän maksamaan varauksesta?

– Ei. Vain näytteistä maksetaan.

Otsikkoa muokattu 12.10. kello 9.32.