Kuu­si­saa­reen nousee Oulun en­sim­mäi­nen vuo­ris­to­ra­ta

Suomen Tivoli avaa Kuusisaaressa huvittelukauden lauantaina sopivasti koulujen päättäjäispäiväksi. Tämän kauden uutuus, Roller Coaster -vuoristorata on kaikkein suuritöisin ja massiivisin koottava. Oulun tiettävästi ensimmäisen vuoristoradan pystytys vie neljältä mieheltä ja yhdeltä nosturilta peräti kolme päivää.

Ensimmäinen kaupungissa. Jari Ronkainen (vas.) ja Ismo Heino pystyttävät parhaillaan vuoristorataa Oulun Kuusisaareen.
Ensimmäinen kaupungissa. Jari Ronkainen (vas.) ja Ismo Heino pystyttävät parhaillaan vuoristorataa Oulun Kuusisaareen.

Suomen Tivoli avaa Kuusisaaressa huvittelukauden lauantaina sopivasti koulujen päättäjäispäiväksi.

Tämän kauden uutuus, Roller Coaster -vuoristorata on kaikkein suuritöisin ja massiivisin koottava.

Oulun tiettävästi ensimmäisen vuoristoradan pystytys vie neljältä mieheltä ja yhdeltä nosturilta peräti kolme päivää.

"Aloitimme radan pystytyksen tiistaina ja jatkamme näillä töin torstaihin. Vuoristorata on isotöinen ja hidaskin koottava, sillä sen kokonaispaino on noin 100 000 kiloa. Metallimäärä pitää laittaa pystyyn viiden-kuuden metrin pätkistä", kertoo pystytystöistä vastaava kenttäpäällikkö Sami Kuusela.

Liikuteltavat palaset painavat satoja kiloja, keveimmät niistäkin noin 150 kiloa. Köykäisempiä liikutellaan miesvoimin, sillä niin homma hoituu nopeammin kuin nosturia apuna käyttäen. Rata käy korkeimmillaan 10 metrissä.

Kuusela kertoo, että vuoristorata pystytetään yleisön käyttöön kolmatta kertaa. Tälle keväälle se on ehtinyt olla käytössä jo Jyväskylässä ja Keravalla.

Metallin määrä jakautuu kuljetusvaiheessa kolmeen rekkaan ja tavaraa riittää vielä pariin kuorma-autoonkin.



Kuusisaaren
muoto ongelmana


Tivolin muut laitteet pakataan kasaan keskiviikkona Kokkolassa.

Torstain ja perjantain aikana nekin pystytetään Kuusisaareen. Kuuselan mukaan ongelmana saattaa olla niiden sijoittelu, sillä vuoristorata vie suuren osan tasamaasta saaren muutoin sianselkämäisestä kentästä.

"Yritämme kuitenkin saada kaikki vempeleet mahtumaan tänne, sillä ei ole toivottavaa, että yksikään niistä jäisi pois", Kuusela lupaa.

Kauden toinen uutuuslaite on High Energy, joka pyörittää ja kieputtaa kyyditettäviä joka suuntaan. Suomen Tivolin mukaan laitteessa on kaikkein suosituimpien tivolivehkeiden ominaisuuksia ja näin ollen se on ehkä kaikkien aikojen hauskoin härveli.

Kolmas uutuus Half Pipe ei ehdi Ouluun, sillä sitä tekevä tehdas on ilmoittanut että laitteen luovutus on Italiassa tehtaalla 15. kesäkuuta. Sieltä vehje lähtee luovutuspäivänä kohti Suomea ja se saadaan ensimmäisen kerran toimintaan noin viikon kuluttua.

Kaikkiaan tivolista löytyy 26 erilaista vatkainta ja kieputinta. Näistä näkyvin on Pohjoismaiden suurin maailmanpyörä.

Suomen vanhin kiertävä huvipuisto kiertää maata jo 116. kerran, paikkakuntia on 17. Niistä pohjoisin on Rovaniemi, jossa tivoli vierailee juhannuksen tietämillä. Kuusisaaressa tivolihumua on tarjolla 22. kesäkuuta saakka.