Ku­lu­tus­ta­va­roi­ta Eu­roop­paan tuova MSC-lai­vayh­tiö pääs­te­lee vuo­des­sa kuin iso hii­li­voi­ma­la

Liikenteeseen erikoistunut ympäristöjärjestö: Jos laivaliikenne kuuluisi jo EU:n päästökauppaan, yhtiö yltäisi kymmenen suurimman hiilidioksidipäästäjän...

Konttilaivayhtiö MSC oli ympäristöjärjestön mukaan viime vuonna EU-alueen kahdeksanneksi eniten päästöjä aiheuttanut yhtiö. MSC Maya (kuvassa) on maailman suurimpia konttilaivoja.
Konttilaivayhtiö MSC oli ympäristöjärjestön mukaan viime vuonna EU-alueen kahdeksanneksi eniten päästöjä aiheuttanut yhtiö. MSC Maya (kuvassa) on maailman suurimpia konttilaivoja.
Kuva: Hasenpusch

Liikenteeseen erikoistunut ympäristöjärjestö: Jos laivaliikenne kuuluisi jo EU:n päästökauppaan, yhtiö yltäisi kymmenen suurimman hiilidioksidipäästäjän listalle.

Suuriin massoihin perustuva laivaliikenne yltää Euroopassa mittaviin päästöihin.

Vaikka jättikokoisten laivojen päästöjä on pidetty usein kohtuullisina rahtitonnia kohden, niin suuruuden ekonomia ei kaunista kokonaispäästöjä ainakaan loputtomasti.

Esimerkiksi konttilaivajätti Mediterranean Shipping Company (MSC) päästi EU-liikenteessään viime vuonna yhtä paljon hiilidioksidia kuin suuri hiilivoimala. Jos laivaliikenne kuuluisi EU:n päästökauppaan, MSC olisi sen kahdeksanneksi suurin yhtiö.

Asia selviää liikenteen ympäristökysymyksiin erikoistuneen Transport & environment -ympäristöjärjestön (T&E) selvityksestä.

Kymmenen joukossa kahdeksan hiilivoimalaa

MSC päästi selvityksen mukaan viime vuonna EU-liikenteessään 11 miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Määrä on esimerkiksi Suomen suurimpaan yksittäiseen päästäjään, Raahen terästehtaaseen verrattuna lähes kaksi- ja puolikertainen.

T&E:n mukaan erityisen merkittävää on se, että konttiliikenteeseen keskittyvä laivayhtiö tuo Eurooppaan erityisesti kulutustavaroita, kuten elektroniikkaa Aasiasta tai hedelmiä Etelä-Amerikasta. Tämä ei kuitenkaan käytännössä näy kuluttajille.

– Tämä teollisuudenala ei maksa senttiäkään hiilipäästöistään, eikä EU ole toistaiseksi tehnyt asialle mitään, sanoo järjestön laivaliikenneasiantuntija Faig Abbasov.

Päästökauppaan kuuluvia yhtiöitä pääsee MSC:n edelle päästölistauksessa vain seitsemän, ja ne ovat kaikki isoja hiilivoimalaitoksia.

Muita ei-hiilivoimaloita on top 10 -listalla vain yksi. Se on halpalentoyhtiö Ryanair, joka sijoittuu viimeiselle sijalle.

Päätyykö laivaliikenne päästökauppaan?

Lento - ja laivaliikenne eivät kuitenkaan ole toistaiseksi mukana päästökauppajärjestelmässä.

Juuri aloittaneen EU:n komission uusi puheenjohtaja Ursula von der Leyen on vakuuttanut pyrkivänsä saamaan kansainvälisen laivaliikenteen osaksi päästökauppaa.

Lisäksi kansainvälisen laivaliikenteen polttoaine on verovapaata.

T&E:n mukaan verohelpotuksen arvo on EU-alueella 24 miljardia euroa vuodessa. Arvio perustuu dieselin verotukseen tieliikenteessä.

Järjestö huomauttaa, että päästökaupassa julkinen meno muuttuisi tuloksi. Nykyisellä päästöoikeuden hinnalla maksuja kertyisi järjestön laskelmien mukaan 3,6 miljardia euroa.

Kuluttajatuotteiden hinnoissa päästökauppa ei arvion mukaan vaikuttaisi merkittävästi.

EU-alueen suurimmat hiilipäästäjät 2018

1. Belchatowin hiilivoimala, Puola (38,3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia)

2. Neurathin hiilivoimala, Saksa (32,1)

3. Niederaussemin hiilivoimala, Saksa (25,9)

4. Jänschwalden hiilivoimala, Saksa (22,8)

5. Weisweilerin hiilivoimala, Saksa (16,8)

6. Schwarze Pumpen hiilivoimala, Saksa (12,4)

7. Lippendorfin hiilivoimala, Saksa (11,7)

8. Mediterranean Shipping Company (MSC) -laivayhtiön EU-liikenne, Sveitsi (11,0)

9. Boxbergin hiilivoimala, Saksa (10,2)

10. Ryanair -lentoyhtiö, Irlanti (9,9)

Vertailun vuoksi: kaikkien päästökauppaan kuuluvien suomalaislaitosten yhteenlasketut päästöt olivat 26,2 tonnia. Suuri yksittäinen päästäjä oli Raahen terästehdas (4 miljoonaa tonnia).

Lähteet: Transport & Energy sekä Energiavirasto.