Tilaajille

Kri­tiik­ki: Sara Wack­li­nin Oulu palaa ko­ros­te­tus­ti naisten kau­pun­ki­na – nais­asias­sa apuun myös punk­rock-yh­tye Pussy Riot

Naisasian agenda on käsikirjoittaja-ohjaaja Hanna Ojalalla niin vahva, että vastavoimana olevat miehet kärjistyvät yksipuolisen negatiivisiksi.

Kun ruotsalaiset sotilaat lähtevät Oulusta, sitä surraan joukolla. Kiva idea on käyttää lavastuksen verhoa kollektiivisena nenäliinana. Käsikirjoittaja-ohjaaja Hanna Ojala lisäsi näytelmän henkilögalleriaan fiktiivisen leskirouvan Agneta Feldtin (Tuula Väänänen) täydentämään sääty-yhteiskunnan laidasta laitaan: piiasta aateliseen. Tässä leskirouva kurittaa piikaansa Julmaa-Matleenaa (Merja Pietilä). Taustalla kauhistelevat rouvan tyttäret Greta-Stina (Elina Korhonen, vas.) ja Tiina (Anne Syysmaa).
Kun ruotsalaiset sotilaat lähtevät Oulusta, sitä surraan joukolla. Kiva idea on käyttää lavastuksen verhoa kollektiivisena nenäliinana.
Kun ruotsalaiset sotilaat lähtevät Oulusta, sitä surraan joukolla. Kiva idea on käyttää lavastuksen verhoa kollektiivisena nenäliinana.
Kuva: Maiju Pohjanheimo

Sara Wacklinin muistelmiin ovat aina tarttuneet naistekijät. Naisasian agenda on käsikirjoittaja-ohjaaja Hanna Ojalalla niin vahva, että vastavoimana olevat miehet kärjistyvät yksipuolisen negatiivisiksi. Vaikka Tuula Väänäsen teräväsanaisessa kauppiaan leskessä on aavistus leskikreivitär Violet Crawleyta, ei Wacklinista tislata Oulun omaa Downton Abbeytä.

Kantaesitys Oulun teatteri: Sara Wacklinin Oulu palaa. Käsikirjoitus ja ohjaus Hanna Ojala. Suuri näyttämö 14.9.

Sara Wacklinin muistelmat ovat epädraamallisia. Kuinka kertomuksista saisi toimivaa ja kiinnostavaa teatteria, se on ollut käsikirjoittaja-ohjaaja Hanna Ojalan haaste. Ponnistelu näkyy näyttämöllä tehokeinojen runsautena.