Mainos

Ko­ti­mai­nen kala on lä­hi­ruo­kaa par­haim­mil­laan – tie­sit­kö, että ko­ti­mai­sel­la ka­lal­la­kin on omat se­son­kin­sa?

Kotimainen kala on ekologista lähiruokaa, jonka tuotot menevät suoraan suomalaisille kalastajille. Hätälän Kalastajalle kiitos -kampanja haluaa tuoda kuluttajille tietoa kalasesongeista ja lisätä kotimaisen kalan arvostusta.

Ammattikalastaja Lauri Halonen on kalastanut ammatikseen jo 15 vuotta. Aikomuksena on jatkaa niin pitkään kuin mahdollista.
Ammattikalastaja Lauri Halonen on kalastanut ammatikseen jo 15 vuotta. Aikomuksena on jatkaa niin pitkään kuin mahdollista.

Marraskuun sateisena aamuna ammattikalastaja Lauri Halonen herää aikaisin ja lähtee autolla kohti satamaa, jossa kalastusalus on valmisteltu lähtökuntoon jo edellisenä iltana. Halonen ottaa satamasta suunnan kohti merta – tänään tarkoituksena on kalastaa troolilla silakoita.

Aamupäivä kuluu merellä, ja kun sopiva määrä kalaa on saatu ylös, on aika suunnata kohti kalankäsittelylaitosta, josta kalat lähetetään tuoreina kohti Hätälän pakkaamoa. Hätälältä kalat kulkeutuvat esimerkiksi K-Citymarket Kaakkurin kalatiskille ja kylmäaltaisiin.

Halonen toimii ammattikalastajana Kellon Kiviniemen satamasta käsin. Halonen on kalastanut pienestä pojasta pitäen, mutta täysipäiväisenä ammattikalastajana hän on toiminut 15 vuoden ajan.

”Kyllä minä olen tykännyt toimia kalastajana ja tätä olen ajatellut eläkkeelle asti jatkaa. On oma vapaus, mutta yrittäjänä on myös omat riskinsä. Kalastus ei ole enää kuin ennen: ennen käytiin kalalla ja haettiin se, mitä sieltä sattui saamaan, nyt on mietittävä, mitä meiltä on tilattu ja kalastaa sen mukaan”, Halonen sanoo.

Kalastajalle kiitos -kampanja nostaa kotimaisen kalan arvostusta

Hätälän kotimaisen luonnonkalan ostaja Samu Pelkonen on kiitollinen kaikille suomalaisille ammattikalastajille. Hätälä työllistää välillisesti noin 400 kalastajaa välillä Hanko–Utsjoki.

”Aina on mukava olla kontaktissa kalastajien kanssa, tämä on erittäin mielenkiintoista hommaa”, Pelkonen kertoo.

Hätälä on aloittanut tänä vuonna Kalastajalle kiitos -kampanjan, jonka tarkoituksena on nostaa kotimaisen järvikalan arvostusta ja lisätä kuluttajien tietoisuutta siitä, miten paljon esimerkiksi lautasella höyryävän kuhafileen eteen on tehty töitä.

Kampanjasta saadut rahat lahjoitetaan Suomen kymmenelle eri kalatalousryhmälle jaettavaksi tukena, jonka voi käyttää alueen kalastusta edistäviin projekteihin tai toimenpiteisiin.

”Suurin osa kalastajista on yksityisyrittäjiä, joten suomalaista kalaa ostamalla voi tukea samalla myös suomalaista yritystoimintaa. Kaikki tutkimukset viittaavat, että suomalaiset haluavat syödä eniten juuri kotimaista ruokaa”, Pelkonen sanoo.

Myös K-Citymarket Kaakkurin kauppias Risto Kontturi pitää suomalaisten ruoantuottajien ja ammattikalastajien tukemista tärkeänä. K-Citymarket Kaakkurin valikoimassa on runsaasti lähiruokaa ja kotimaisia tuotteita.

Kontturi huomasi lähialueen tuottajien voiman keväällä, kun korona iski äkkiarvaamatta myös Suomeen. Kriisitilanteessa ihmiset alkoivat täyttää kaappejaan ja ruoka oli jo loppua kaupoista.

Kaupan ammattitaitoinen henkilökunta ja lähituottajat pitivät yhteistyössä huolen siitä, että laadukasta kotimaista ruokaa oli saatavilla koko poikkeusajan.

”Annan isot kiitokset lähialueen tuottajille joustavuudesta ja mutkattomasta yhteistyöstä. Viime kevään poikkeustilanteessakin meillä oli koko ajan tuoretta ruokaa saatavilla”, Kontturi sanoo.

-

Kotimainen kala on vastuullinen valinta

Kotimainen kala on ekologinen ja ympäristöystävällinen valinta. Lisäksi kala on erinomaista ja turvallista lähiruokaa. Lähes kaikille kaloille on olemassa oma sesonkiaikansa, mutta kotimaista kalaa on saatavilla ympäri vuoden.

Marraskuussa sesongin kaloina ovat hauki, kuha, silakka, muikku ja made. Sesongin kaloista voi saada lisätietoja esimerkiksi Hätälän sosiaalisen median kanavista sekä K-Citymarket Kaakkurin kalatiskiltä.

”Kotimaista kalaa saa kausittain. Kun ostaa kotimaista kalaa, voi luottaa siihen, että kala on taatusti hyvin ja sääntöjen mukaan pyydetty”, Pelkonen sanoo.

Kaikki tietävät, että kalan syöminen on terveellistä ja parantaa esimerkiksi aivojen toimintaa. Kalaa pitäisi syödä noin kaksi kertaa viikossa.

Moni kuitenkin mieltää kalan tekemisen vaivalloiseksi. Siihen ei ole syytä, Samu Pelkonen muistuttaa.

”Kalan tekeminen on erittäin helppoa, kun sen ostaa valmiiksi käsiteltynä. Jos kala ostetaan fileenä tai perkattuna, se on käytännössä pikaruokaa. Esimerkiksi kuhafilettä paistaa pannulla pari minuuttia.”

Poikkeusaika on vaikuttanut myös kalastajiin

Kotimaista kalaa on saatavilla hyvin, vaikka poikkeusaika on vaikuttanut myös kalastukseen. Lauri Halonen kertoo, että kalankulutus on vähentynyt huomattavasti koronakriisin aikana.

Siihen ovat vaikuttaneet monet asiat. Keväällä ihmiset ostivat kalaa aikaisempaa vähemmän kalatiskeiltä ja ravintolat olivat pitkään kiinni. Myös kesätapahtumien peruuntuminen vaikutti kalankulutukseen huomattavasti.

”Kun menee kesän festivaaleilla porteista sisään, ensimmäisenähän vastassa on tuoreen muikun tuoksu. Tänä kesänä festivaalit jouduttiin perumaan, joten suuria määriä muikkuja on jäänyt tilaamatta”, Pelkonen sanoo.

Halonen ja Pelkonen toivovat, että ihmiset ostaisivat yhä enemmän kotimaista kalaa ja tutustuisivat kalasesonkeihin. K-Citymarket Kaakkurin kalatiskin asiantuntijat antavat mielellään vinkkejä kalan valmistukseen ja sesonkikalojen valintaan.

Hätälä ja kalastajat tekevät yhteistyötä sen eteen, että järvistä ja merestä nostetaan enemmän myös aikaisemmin vähempiarvoiseksi luokiteltua kalaa, kuten särkeä.

”Meillä on täällä Suomessa paljon hyvää kalaa. On tärkeää, että kotimainen kala ei unohdu, sillä kotimaisen kalan syöminen tarjoaa työtä suomalaisille. Kotimaisen kalan syöntiä on vielä hyvin varaa lisätä”, Pelkonen muistuttaa.

Mietitkö isänpäiväksi sopivaa syötävää? Hätälän herkulliset kalareseptit löydät osoitteesta https://hatala.fi/reseptit/.

Hätälän kotimaiset kalaherkut löydät K-Citymarket Kaakkurin kalatiskiltä ja kylmäaltaista.

-