Kolumni: MM95 ei ole vain nevö foget -meemi, vaan su­ku­pol­vi­ko­ke­mus

Suurpetokeskus: Tuore tar­kas­tus kertoo useista puut­teis­ta Kuu­sa­mon suur­pe­to­kes­kuk­ses­sa

Mainos: Juuret kas­va­vat tie­dos­ta. Tutustu Ka­le­vaan 1kk 1 €. Tilaa tästä.

Koraani ei puhu hui­vi­pa­kos­ta

Ranskan parlamentin alahuone sai helmikuussa lakiehdotuksen, jolla on tarkoitus kieltää "huomiota herättävien" uskonnon merkkien käyttö valtion kouluissa.

Käyttörajoituksia tulossa. Pariisin kaduilla näkee usein huivipäisiä naisia.
Käyttörajoituksia tulossa. Pariisin kaduilla näkee usein huivipäisiä naisia.
Kuva: Patrick Le Louarn

Ranskan parlamentin alahuone sai helmikuussa lakiehdotuksen, jolla on tarkoitus kieltää "huomiota herättävien" uskonnon merkkien käyttö valtion kouluissa.

Alahuone hyväksyi lain. Seuraavaksi laki menee parlamentin ylähuoneen senaatin käsiteltäväksi.

Laki kieltäisi esimerkiksi musliminaisten huivit, kristittyjen ristit ja juutalaisten kipa-päähineet. Laista tulee mitä todennäköisemmin totta Ranskassa.

Kirkon lähetystyökeskuksen lähetysteologin, dosentti Timo Vaskon mukaan lain pääkohteena on kuitenkin islaminusko. Vasko on tutkinut huivi-jupakkaa ja on esittänyt näkemyksiään Kristillisen kulttuuriliiton tiedeklubissa.

Hallitus perusteli lakia tarpeella estää islamin politisoitumista ja varjella maan perinteistä uskonnon ja valtion eroa.

Uskonto ja valtio erotettiin toisistaan jo 1905 ja käytäntö on maallistuneen Ranskan yksi tärkeimmistä perinteistä. Sitä pidetään Ranskassa korkeassa arvossa, Vasko kertoo. Esimerkiksi Ranskan presidentti Jacques Chirac ei voi osallistua messuun, vaikka haluaisikin.

Pääministeri Jean-Pierre Raffarin totesi alahuoneen äänestyksen jälkeen parlamentille, että laki ei ole kansalaisia eikä mitään uskontoa vastaan. Hän lisäsi, että tasavalta ja maallisuus ovat vahvistuneet.



Pelko islamin politisoitumisesta


Islamin politisoituminen pelottaa monia Ranskassa. Varoittavia ääniä tulee jopa islaminuskoisten joukosta. Fadela Amar on väkivaltaa ja sortoa kokevia naisia auttavan järjestön johtaja. Amar on vakaumuksellinen muslimi, mutta kannattaa silti huivikieltoa.

Amarin mukaan huivin käytöllä ei ole uskonnollista merkitystä. "Se on naisten alistamisen väline, patriarkaalisen yhteiskunnan keino varmistaa, että nainen pysyy alaikäisen asemassa koko elämänsä."

Amarin mukaan radikaalit muslimit haluavat huivivaatimukella politisoida islaminuskon. Amar jopa väittää, että Ranskan muslimienemmistöissä lähiöissä on menossa poliittisen islamin levittäminen, jonka tarkoituksena islamilaisen valtion luominen eli totalitarismi. Sillä ei ole mitään tekemistä ranskalaisille tärkeän maallistuneen valtion kanssa.



Suuri osa
kannattaa kieltoa


Amarin mukaan huivikielto on tapa taistella tätä kehitystä vastaan. Amarin haastattelu julkaistiin jokin aika sitten Helsingin Sanomissa.

Mielipidemittauksen mukaan noin 70 prosenttia Ranskan kansalaisista kannattaa musliminaisten huivien kieltämistä.

Kairon al-Azharin yliopiston rehtori, sheikki Mohammad Said Tantawin mukaan ei-islamilaisilla mailla on oikeus rajoittaa musliminaisten huivinkäyttöä. Tantawin mukaan huivin käyttö on musliminaisten velvollisuus, mutta muslimeja sitovat paikalliset lait länsimaissakin.

Tantawi hyväksyy ranskalaisten aikeet kieltää huivien käyttö kouluissa. Hän uskoo, että ranskalaisilla on oikeus estää uskonnon sotkeminen politiikkaan.

Tuhannet ihmiset vastustivat tammikuussa Pariisissa huivikieltoa vastaan mielenosoituksessa Mielenosoittajat halusivat korostaa, että huivin käyttö on naisten oma päätös.

Vasko kertoo esityksessään, että mielenosoituksen järjesti pieni Ranskan muslimien puolue, jolla on radikaali maine. Sen johtajan kerrotaan olevan muslimifundamentalisti.



Koraanissa ei
mainita huivia


Vaskon mukaan Koraanissa ei mainita erityisesti huivin käytöstä. Oleellista Vaskon esityksen mukaan on Koraanin kohta, jossa käsketään puhutella profeetan vaimoja oviverhon takaa. Samalla vaimoille on annettu käsky "panna vaate päänsä yli."

Nämä on sanat ovat peruste myöhemmin käsitetylle huivi/huntupakolle. Koraani puhuu kuitenkin ainoastaan profeetan vaimoista, ei naisista yleensä. Katsantokantoja on kuitenkin monia.

Koraanin mukaan naisen on pukeuduttava säädyllisesti ja peitettävä sulonsa, mutta tarkkoja vaatemääräyksiä ei anneta. Silti Koraaniin vedotaan huiviasiassa.

"Tässä tullaan kansanhurskauden ja etnisten traditioiden puolelle, jotka säätelevät pukeutumista. Kyllähän sen näkee Lähi-idän maissa kuinka suuri skaala pukeutumisessa on. Jossakin Libanonissa ja Syyriassa se on täysin erilaista kuin Iranissa ja Saudi-Arabiassa", Timo Vasko selvittää.

"Vetoaminen Koraaniin huiviasiassa ei yksinkertaisesti pidä," Vasko huomauttaa.

Islamin siveyssäännöt koskevat miehiäkin, mutta niistä harvemmin puhutaan. Nainen on jossain muslimimaissa miesten omaisuutta ja siksi islamin ohjeet miesten siveydestä ovat jääneet taka-alalle.

Huivin käyttö voi Vaskon mukaan olla velvollisuus, tapa, uskonnollinen tai poliittinen viesti. Se riippuu siitä mitä kukin nainen tai mies hänen takanaan haluaa huivilla painottaa.

"Naiset ovat huonoimmassa tapauksessa liikehdinnän keppihevosia," Vasko huomauttaa.


Lähde: Lähetysteologi, dosentti Timo Vaskon esitys Kristillisen kulttuuriliiton tiedeklubissa 17. helmikuuta 2004