Kone ve­täy­tyy neu­vot­te­luis­ta sak­sa­lai­sen Thys­senk­rup­pin his­si­lii­ke­toi­min­nan ostosta – Kauppa olisi to­teu­tues­saan ollut Suomen ta­lous­his­to­rian suurin

Koneen tiedotteessa sanotaan, että Koneen mielestä hissiliiketoimintojen yhdistäminen olisi ollut järkevää.

Kone ei jää Suomen taloushistoriaan ainakaan vielä suurimmalla kaupalla, kun Thyssenkrupp-kauppa ei toteutunutkaan.
Kone ei jää Suomen taloushistoriaan ainakaan vielä suurimmalla kaupalla, kun Thyssenkrupp-kauppa ei toteutunutkaan.
Kuva: Joel Maisalmi

Hissejä ja liukuportaita valmistava Kone ilmoitti, että se vetäytyy saksalaisen monialayhtiö Thyssenkruppin hissiliiketoiminnan ostosta. Yksi syy Koneen vetäytymiseen oli yhtiön mukaan ennakkomaksu.

Suomen taloushistorian suurin kauppa ei toteudukaan, eikä Koneesta tule maailman suurinta hissivalmistajaa. Kone ilmoitti maanantaina, että se vetäytyy neuvotteluista saksalaisen monialayhtiö Thyssenkruppin hissiliiketoiminnan ostosta.

Kone teki Thyssenkruppin hissiliiketoiminnasta ei-sitovan sopimuksen 28. tammikuuta.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Kone olisi CVC Capital Partnersin kanssa tarjonnut Thyssenkruppin hissiliiketoiminnasta yli 17 miljardia euroa. Tähän saakka Suomessa on tehty saman kokoluokan kauppa, kun Nokia vuonna 2015 osti 16 miljardilla eurolla kilpailijansa Alcatel-Lucentin.

Koneen tiedotteessa sanottiin, että yrityksen mielestä Koneen ja Thyssenkruppin hissiliiketoiminnan yhdistäminen olisi ollut strategisesti järkevää.

Thyssenkrupp on ilmoittanut jatkavansa neuvotteluita kahden pääomasijoittajaryhmän eli Blackstonen ja Advent Internationalin johtamien sijoitusryhmittymien kanssa.

Koneen toimitusjohtajan Henrik Ehrnroothin mukaan kaupan peruuntuminen oli Koneelle pettymys, koska sen eteen oli tehty kovasti töitä.

– Nyt katsomme eteenpäin. Meidän kilpailukykymme on vahva, meillä on erittäin vahva tase, hyvä markkinapositio ja sitoutunut henkilöstö. Jatkamme liiketoimintamme kehittämistä ja nykyisen strategiamme toteuttamista, Ehrnrooth vastasi maanantaina sähköpostitse.

Kone katsoi ennakkomaksuun sisältyvän riskejä

Neuvotteluista vetäytyminen ei liittynyt Koneen mukaan kilpailuoikeudellisiin asioihin eikä sopimuksen arvoon.

– Emme päässeet sopimukseen monista muista kriittisistä ehdoista. Yksi niistä liittyi ennakkomaksuun. Näimme, että siihen liittyi riskejä, joita emme olleet valmiita ottamaan, Koneen viestintäjohtaja Hanna Rutanen kertoi.

Ennakkomaksun suuruus olisi ollut 2, 5 miljardia euroa. Koneesta ei kommentoitu muita kriittisiä syitä.

Kilpailija Schindler uhkasi kanteilla epäreilusta kilpailusta

Inderesin analyytikon Erkki Vesolan mukaan oli yllättävää, että Kone sanoi syyksi ennakkomaksun.

– Olen ymmärtänyt, että ainakin tähän saakka Kone itse olisi ollut valmis maksamaan ennakkomaksun ja ottamaan riskin, jotta olisi saanut yksinoikeudella lähteä viemään kauppaa eteenpäin.

Vaikka Kone kiistää kilpailuoikeudelliset syyt kaupan vesittymiseen, Vesola uskoo niiden olleen merkittävä syy.

– Kaupan riskit olivat viime aikoina kasvaneet. Kilpailuviranomaiset olisivat katsoneet tämän kaupan hyvinkin tarkoin läpi. Perjantaina Koneen kilpailija Schindler uhkaili, että se nostaa kanteita epäreilusta kilpailusta, jos fuusio menee läpi.

Vesolan mukaan sekava ja epävarma tilanne kilpailuviranomaisten kanssa olisi jatkunut pitkään, mikäli kaupasta olisi tullut totta.

– Saattaa olla, että Koneen puolesta on nyt pieni helpotuksen huokaus. Tietysti myös myyjäosapuolella oli kiire saada kunnolla rahaa pöytään, eikä jäädä odottelemaan viranomaispäätöksiä ennen kuin asioita tapahtuu.

Kauppa olisi vahvistanut asemaa Etelä-Amerikassa

Thyssenkrupp on vahva Etelä-Amerikan ja Korean markkinoilla ja olisi vahvistanut Koneen asemaa siellä. Pohjois-Amerikan huoltopalveluissa Otisilla, Schindlerillä ja Thyssenkuppilla on Konetta vahvempi asema. Näiden lisäksi Mitsubishi Electric on yksi Koneen kilpailijoista.

Kone olisi saanut kaupalla vahvistetuksi myös digitaalisia tuotteita ja palveluita.

Vesola arvioi, että Kone ei ole lähitulevaisuudessa suunnittelemassa yhtä suuria kauppoja.

– Eiköhän Kone jatka perinteiseen malliin ja osta eri markkinoilta huoltoyhtiöitä kuten tähänkin asti. Niillä ostoksilla ei vaan synnytetä isoja otsikoita.

Kone

Kone nousi viime keväänä Suomen arvokkaimmaksi yritykseksi.

Koneen markkina-arvo pörssissä on yli 30 miljardia euroa.

Valmisti viime vuonna 173 000 hissiä ja liukuporrasta eri puolille maailmaa.

Koneen maailman valloitus alkoi vuonna 1968, kun se osti ruotsalaisen Asean hissiliiketoiminnan.

1970-luvulla osti Westinghousen ja 1990-luvulla Montgomery Elevator Companyn.

Toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth.

Hallituksen puheenjohtajana yhtiön pääomistaja Antti Herlin.

Koneella on noin 60 000 työntekijää, joista Suomessa noin parituhatta.

Saksalainen monialayhtiö Thyssenkrupp on erityisesti teräsyhtiö. Se valmistaa hissien lisäksi muun muassa sukellusveneitä.