Ko­koo­muk­sen Tal­vi­tie: Hal­li­tuk­sen la­taus­pis­te­vaa­ti­mus kaatuu yri­tys­ten ja ta­lo­yh­tiöi­den niskaan

Kokoomuksen varapuheenjohtaja, oululainen Mari-Leena Talvitie vaatii, että hallitus pidättäytyisi sähköautojen latauspisteitä rakentamista koskevassa esityksessä EU:n direktiivin perustasossa.

Lakiluonnos velvoittaisi asuinrakennukset varustamaan jokaisen pysäköintipaikan latausvalmiudella.
Lakiluonnos velvoittaisi asuinrakennukset varustamaan jokaisen pysäköintipaikan latausvalmiudella.

Kokoomuksen varapuheenjohtaja, oululainen Mari-Leena Talvitie vaatii, että hallitus pidättäytyisi sähköautojen latauspisteitä rakentamista koskevassa esityksessä EU:n direktiivin perustasossa.

Talvitien mukaan muutoksen kustannukset kaatuisivat yrittäjien ja taloyhtiöiden niskaan.

– Pysäköintialueille olisi pakko rakentaa turhia latauspisteitä yli todellisen tarpeen. Satojen miljoonien investoinnit lankeaisivat yrittäjille ja taloyhtiöille, eli asukkaille. Suomeen tulisi jo direktiivin perustason mukaisen sääntelyn perusteella 73 000 peruslautaspistettä, Talvitie toteaa.

Lisäksi lakiluonnos velvoittaisi asuinrakennukset varustamaan jokaisen pysäköintipaikan latausvalmiudella. Talvitien mukaan kyseessä olisi kohtuuton vaatimus opiskelija-asunnoille ja vuokrataloille.

Jäsenvaltioiden on säädettävä vuoteen 2025 mennessä sähköautojen latauspisteiden vähimmäismäärä koskien jo olemassa olevia ei-asuinrakennuksia, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa.

Latauspaikkojen määräksi ehdotetaan 10 prosenttia pysäköintipaikkojen kokonaismäärästä. 

– Pidän järjettömänä tuhansien eurojen investointeja rakennuksiin, jossa kaikki eivät omista autoa. Esimerkiksi Oulussa olemme juuri väljentäneet kerrostalojen autopaikkavaadetta. Hukkainvestoinnit nostaisivat jälleen asumisen kustannuksia. Myös autottomat ihmiset joutuisivat maksajaksi, Talvitie summaa.

Talvitie kummeksuu, miksi ympäristöministeriön ehdotus sisältää tiukempia vaatimuksia latauspisteiden asentamisesta kuin mitä itse energiatehokkuusdirektiivi vaatii.