Metsästys: Poh­jois-Poh­jan­maal­le myön­net­tiin luvat 25 il­vek­sen kaa­ta­mi­seen

Huumerikokset: Oikeus tuo­mit­si eh­dot­to­mia van­keus­ran­gais­tuk­sia tör­keis­tä huu­maus­ai­ne­ri­kok­sis­ta Oulussa

Mainos: Kalevan ti­laa­jan kump­pa­nie­tu­na liput puoleen hintaan Kär­pät-Pe­li­cans ke 27.10. peliin.

Kohu cheer­lea­der-kir­joi­tuk­ses­ta yllätti Rebekka Naa­tuk­sen

Naatus sanoo, ettei ole edelleenkään löytänyt vastausta siihen, mitä muuta tehtävää cheerleadereilla olisi Kärppä-matseissa kuin olla seksuaalisesti viehättävä, kuuma.

Rebekka Naatus sanoo olevansa yllättynyt siitä, kuinka tulista palautetta hän on kirjoituksestaan saanut, puolesta ja vastaan.
Rebekka Naatus sanoo olevansa yllättynyt siitä, kuinka tulista palautetta hän on kirjoituksestaan saanut, puolesta ja vastaan.
Kuva: Sanna Krook

Oulun seurakuntien tiedottaja Rebekka Naatus kirjoitti Kaleva.fissä sunnuntaina julkaistussa Sielun silmin -blogissa jääkiekko-otteluiden cheerleader-tytöistä otsikolla Seksiä sedille jääkiekkokatsomoon ja tuli sohaisseeksi varsinaiseen muurahaispesään.

Kirjoituksessaan hän kertoi välttelevänsä jääkiekkokatsomoita, koska vastustaa seksuaalista hyväksikäyttöä.

Naatus sanoo, ettei hän ole edelleenkään löytänyt vastausta siihen, mitä muuta tehtävää cheerleadereilla olisi Kärppä-matseissa kuin se, minkä hän nosti esille, eli olla seksuaalisesti viehättävä, kuuma.

Kärppä-peleissä esiintyvä oululainen Baby Beast Cheerleader -joukkue piti kannaotossaan Naatuksen blogikirjoitusta tarkoituksellisesti myös jääkiekkoyleisöä loukkaavana ja cheerleader-toimintaa mustamaalaavana.

"Kärppä-peleissä syntyy
v
äärä kuva lajista"

Naatus toivoo, että myös muut kuin Kärppä-peleissä toimivat cheerleaderit ottaisivat osaa keskusteluun.
Hänen mukaansa Kärppä-matsien cheerleader-toiminta antaa väärän kuvan harrastuksesta.

”Arvostan urheilulajina cheerleadereita. Mutta edelleen olen samaa mieltä siitä, että se, mitä Kärppä-matseissa tapahtuu, antaa väärän kuvan harrastuksesta. Se on ihan eri asia kuin se, että lahjakkaat ihmiset harrastavat cheerleader-toimintaa ja kilpailevat.”

Naatus sanoo olevansa yllättynyt siitä, kuinka tulista palautetta hän on kirjoituksestaan saanut, puolesta ja vastaan.

”Kohu yllätti, siitäkin huolimatta, että toki tiesin, että jääkiekkokaupungissa tämä on tärkeä aihe.”

Naatus korostaa, että blogikirjoituksen tarkoituksena ei ollut cheerleader-toiminnan kyseenalaistaminen, vaan nimenomaan jääkiekkokulttuurin kyseenalaistaminen.

”Palautteen perusteella se vaikuttaa olevan yhteiskuntamme viimeisiä linnakkeita, joihin ei saa koskea”, Naatus pohtii.

Kirkolla ei
virallista kantaa


Naatuksen blogikirjoitus sai jotkut kommentoijat hermostumaan siinä määrin, että he ilmoittivat eroavansa kirkosta. Naatus korostaa, että kirkolla ei ole virallista kantaa cheerleadereihin.

”Tämä on täysin henkilökohtainen näkemykseni eikä sillä ole mitään tekemistä kirkon kanssa. Luterilainen kirkko on sellainen, joka pitää arvossa ihmisten omaa ajattelua ja näkökulmia. Mielipiteiden kirjo on nimenomaan osa luterilaista kirkkoa ja uskoa.”

Naatuksen mukaan on olennaista, että ihmiset uskaltavat lähestyä kysymyksiä rohkeasti ja omana itsenään siitä näkökulmasta, mikä oikealta tuntuu, ja että he myös kunnioittaisivat omaa tunnekokemustaan.

”Jos se sitten herättää keskustelua ja jos toiset tuomitsevat, se ei ole vaarallista. Keskustelu tästä aiheesta on hyvä käydä ihan selvästi, koska sitä niin paljon herää.”