Ki­vi­kuk­ko koot­tiin uu­del­leen sa­lai­seen paik­kaan – Ky­sees­sä on har­joit­te­lu­ka­saus, jotta se osataan koota oikein lo­pul­li­sel­le pai­kal­leen Rau­ta­tien­ka­dul­le

Kivikukko ei enää ole kivikasa Pikkaralan perukoilla, vaan se on koottu koemielessä uudelleen Oulun lähistölle.

Rakennustehon markkinointijohtaja Jussi Raappana katsoo, että aukealla seisoessaan Kivikukko näyttää paljon isommalta kuin alkuperäisessä paikassaan Rautatienkadulla. Kivikukko on nyt pystytetty salaiseen paikkaan, jotta maamerkki osataan kasata oikein Rautatienkadulle.
Rakennustehon markkinointijohtaja Jussi Raappana katsoo, että aukealla seisoessaan Kivikukko näyttää paljon isommalta kuin alkuperäisessä paikassaan Rautatienkadulla.
Rakennustehon markkinointijohtaja Jussi Raappana katsoo, että aukealla seisoessaan Kivikukko näyttää paljon isommalta kuin alkuperäisessä paikassaan Rautatienkadulla.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Kivikukko ei enää ole kivikasa Pikkaralan perukoilla, vaan se on koottu koemielessä uudelleen Oulun lähistölle.

Legendaarinen Oulun maamerkki Kivikukko on nyt pystytettynä salaisessa paikassa Oulun lähistöllä. Kivet tuotiin sinne Pikkaralasta syksyllä ja tehtiin koepystytys uuteen paikkaan.

– Kyseessä on harjoittelukasaus, jotta se osataan paremmin koota varsinaiseen paikkaansa Rautatienkadulle rautatieaseman lähelle. Sinne sitä aletaan pysttää ensi keväänä, kertoo Rakennustehon markkinointijohtaja Jussi Raappana.

Hän kertoo, että Kivikukko on keilattu uudestaan lasereilla, jotta arkkitehdit saavat otettua mitat ja tehtyä piirustukset lopullista koontia varten.

Kivikukko seisoi kevääseen 2013 saakka rautatieaseman jalankulkutunnelin keskustan puoleisessa päässä Rautatienkadulla. Asema-alueen rakentamistöiden takia se jouduttiin purkamaan, ja kivet siirrettiin väliaikaiseen säilytykseen.

Arkkitehtiopiskelijat olivat numeroineet kivet punaisella, jotta ne osattaisiin koota oikein takaisin. Kun Rakennustehon Juho Hiltula alkoi rakentaa Kivikukkoa uudelleen, merkit eivät enää näkyneet. Ne saatiin näkymään uv-valolla pimeässä.

– Olisiko siellä joku käynyt kuuden vuoden aikana raaputtelemassa merkinnät pois, vai onko se ollut säiden vaikutusta, ei voi tietää, Raappana pohtii.

Hiltula on yksin tehnyt valtavan työn kootessaan kaivinkoneella Kivikukon väliaikaiselle paikalleen, jota ei haluta tarkemmin paljastaa. Tällä kertaa sen sisällä ei ole tyhjää tilaa vaan maata.

– Siksi se on nyt enemmän lähellä alkuperäistä, kupolimaista muotoaan. Kun se oli entisessä paikassaan, muoto oli vuosikymmenten saatossa painunut vähän pannumyssymäiseksi, Raappana arvioi.

Kivikukko on nyt pystytetty salaiseen paikkaan, jotta maamerkki osataan kasata oikein Rautatienkadulle.
Kivikukko on nyt pystytetty salaiseen paikkaan, jotta maamerkki osataan kasata oikein Rautatienkadulle.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Lopullisen uuden elämänsä Kivikukko saa piirun verran pohjoiseen entisestä paikasta Rautatienkadulla. Rautatieaseman vieressä olevalle tontille rakennetaan kolme kerrostaloa. Tontin nurkalle tulee talojen yhteisen maanalaisen parkkihallin sisäänmeno, jonka portiksi Kivikukko kootaan.

Raappana arvioi, että valmiina paikoillaan Kivikukko tulee olemaan kesän tai syksyn aikana. Arteksi nimetyn kokonaisuuden ensimmäinen kerrostalo valmistunee vuoden 2020 lopulla, ja silloin myös Kivikukko otetaan käyttöön.

Nyt Kivikukko näyttää paljon isommalta kuin seistessään aikoinaan Rautatienkadulla. Silloin jopa Rakennustehon väki epäili, mahtuuko siihen auton mentävä aukko.

– Jouduimme toteamaan, että tosi hyvin mahtuu, Raappana nauraa.

Kivikukon kivet ovat niin isoja, että niitä mahtuu vain muutama yhdelle lava-auton lavalle. Siksi niiden kuljettaminen keskustaan tulee olemaan valtava urakka. Kuljetusta ja asentamistöitä tullee vaikeuttamaan lisäksi keskustan vilkas liikenne.

– Välillä ei ollut usko riittää, kun katsoi, kuinka raskaita nuo kivet ovat. Nyt on huojentunut olo kun se on noinkin nätisti noussut pystyyn. Jälkeenpäin ajateltuna oli nerokas idea koota se ensin koemielessä tänne ennen varsinaista pystytystä, Raappana huokaisee.

Kivikukko rakennettiin vara-asemaksi pommitusten varalta sotien aikana vuonna 1942. Se säilytettiin purkuun asti alkuperäisen kaltaisessa asussaan.