Kitaran taivas on tähdet

Pohjoisen poika on päässyt pitkälle, vaikkei sitä pienen työhuoneen perusteella ihan uskoisi. Helsingin Pitäjänmäellä on kahden huoneen ikkunaton varasto, jossa istuu Kari Nieminen pala kotimaista leppää sylissään. Hän on Versoul-kitaroillaan vakuuttanut maailman tähtikitaristit.

Kymmenen vuoden työ. Teollisen muotoilijan Kari Niemisen Versoul on noussut vuosikymmenessä maailman laatukitaroiden joukkoon. Nieminen pitelee kädessään lehtikullattua resonaattoria.
Kymmenen vuoden työ. Teollisen muotoilijan Kari Niemisen Versoul on noussut vuosikymmenessä maailman laatukitaroiden joukkoon. Nieminen pitelee kädessään lehtikullattua resonaattoria.
Kuva: Mauri Ratilainen

Pohjoisen poika on päässyt pitkälle, vaikkei sitä pienen työhuoneen perusteella ihan uskoisi. Helsingin Pitäjänmäellä on kahden huoneen ikkunaton varasto, jossa istuu Kari Nieminen pala kotimaista leppää sylissään.

Suurelle yleisölle hänen nimensä ei kerro mitään, mutta sanopa se Rolling Stoneseille, The Wholle tai Ben Harperille, Kenny Burrellille ja Amancio Pradalle. Kansainvälisissä muusikkopiireissä Niemisen Versoul-kitarat ovat haluttuja.

Niemistä pidetään alansa mestarina, miehenä jonka käsistä lähtee kitaroiden Stradivariuksia.

"Ei käsityöllä ole itseisarvoa. Sitä mystifioidaan aivan turhaan. Tässä hommassa pitää vain tietää, mitkä materiaalit sopivat mihinkin soittimeen", vähättelee Nieminen.



Ääni kiinnostanut aina


Nieminen innostui kitaroiden rakentamisesta 13-vuotiaana Oulussa. Hän työsti, kokosi ja purki yhtä ja samaa lankkukitaraa.

"Pyörittelin sitä ja mietin, mitä pitäisi tehdä paremmin, että laite soisi kunnolla", Nieminen muistelee.

Hän kertoo olleensa jo tuolloin kiinnostunut ennen kaikkea hyvästä äänestä. 30 vuotta myöhemmin Versoul-soittimia ylistetään juuri täyteläisestä soinnistaan ja äänen puhtaudestaan, joka erottaa ne kilpailijoista.

"En osaa itse soittaa mutta tiedän, milloin ääni on oikea."

Kouluaikana 1970-luvulla Niemisen ympärillä pyöri Oulun uusi aalto: Riku Mattila, Kauko Röyhkä ja Ramblers-yhtye.

"Riku Mattila oli ensimmäinen asiakkaani. Hän osti tekemäni slide-kitaran lukioaikoinamme. Riku on asiakkaani vieläkin", Nieminen sanoo.



Uskottava tuotemerkki


Nieminen sanoo, ettei taideteollinen käsityö elätä Suomessa. Hänelle oli alusta saakka selvää, että markkinat ovat ulkomailla. Nieminen on rakentanut Versoulista uskottavan tuotemerkin Yhdysvalloissa ja Englannissa.

"Ensin tutkin kilpailijat tarkkaan. Tiesin, että ulkomaan markkinoilla pitää erottua muista. Tärkeätä oli tavoittaa oikeat ihmiset."

The Whon Roger Daltrey innostui Versoulista ja kertoi tuotteesta Alan Roganille, joka on tehnyt töitä muun muassa Pete Townsendin, Eric Claptonin ja kumppaneiden kitarateknikkona.

"Huippumuusikot ovat soittaneet kaikki mahdolliset soittimet läpi, joten he innostuvat aika harvoin. Mutta Versoul on sytyttänyt monet, vaikka itse sanonkin. Rollareiden Ronnie Wood on ostanut viisi kitaraa", Nieminen kertoo.

Tunnettujen muusikoiden kaulassa roikkuva kitara on parasta mainosta. Moni oiva soitinmerkki on jäänyt vaille suurempaa huomiota, kun kukaan ei ole ottanut sitä keikalle mukaan.

Versoul on pärjännyt amerikkalaisten musiikkilehtien testeissä. Kitaroita on esitelty myös ylellisyystavaroiden julkaisuissa kullattujen Cadillacien ja kalliiden kaulakorujen seassa.

"Yksi lehtijuttu jenkeissä lisää myyntiä heti, jälleenmyyjien seinät tyhjenevät ja minulta tilataan kitaroita lisää. Jotkut keräilijät ovat ruvenneet ostamaan Versoulia sijoitusmielessä", Nieminen kertoo.


Vuosi 2005 on Muotoilun vuosi. Kari Niemisen kitaramuotoilua on esillä suomalaisen designin kutsunäyttelyssä Saumassa, joka kiertää Yhdysvaltoja.