Koulutus: Par­tu­ri-kam­paa­moil­la on pula pä­te­vis­tä työn­te­ki­jöis­tä

Panimot: Kemiin pe­rus­te­taan panimo, jonka tarina on kuin elo­ku­vis­ta

Mainos: Kalevan syys­lo­ma­tar­jous 5 viikkoa diginä ja pai­net­tu­na! Tilaa tästä.

Kimp­pa­kyy­tien säännöt as­kar­rut­ta­vat

Kimppakyyteihin liittyvät säännöt aiheuttavat päänvaivaa niin kyytien käyttäjille kuin verottajallekin. Kolme vuotta voimassa ollut taksiliikennelaki sallii kimppakyytien käyttäjille polttoainekulujen jakamisen, kunhan kyydin tarjoaja ei ansaitse toiminnallaan. Laissa ei kuitenkaan ole määritelty, missä ansaitsemisen raja menee.

Kolme vuotta voimassa ollut taksiliikennelaki sallii kimppakyytien käyttäjille polttoainekulujen jakamisen, kunhan kyydin tarjoaja ei ansaitse toiminnallaan.
Kolme vuotta voimassa ollut taksiliikennelaki sallii kimppakyytien käyttäjille polttoainekulujen jakamisen, kunhan kyydin tarjoaja ei ansaitse toiminnallaan.
Kuva: Patrick Le Louarn

Kimppakyyteihin liittyvät säännöt aiheuttavat päänvaivaa niin kyytien käyttäjille kuin verottajallekin. Kolme vuotta voimassa ollut taksiliikennelaki sallii kimppakyytien käyttäjille polttoainekulujen jakamisen, kunhan kyydin tarjoaja ei ansaitse toiminnallaan. Laissa ei kuitenkaan ole määritelty, missä ansaitsemisen raja menee.

"Viime kädessä asia ratkaistaan tuomioistuimessa", sanoo hallitusneuvos Irja Vesanen-Nikitin liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Hallitusohjelmaan kirjattiin kolme vuotta sitten, että työmatkakulujen verovähennysjärjestelmän yksinkertaistamista selvitetään. Verohallinnolla ei edelleenkään ole virallista ohjetta, miten kimppakyytien käyttäjien pitäisi tehdä työmatkavähennyksensä. Asiasta tulee kyselyjä Veronmaksajain keskusliittoon.

"Periaatteena on, että jotta saa vähentää, pitää olla kuluja. Vähennykset tehdään halvimman mahdollisen kulkuneuvon mukaan", tiivistää liiton lakiasiainjohtaja Vesa Korpela.

Hänen mukaansa kimppakyytiläinen tekee verovähennyksensä sen mukaan, minkä verran hän maksaa polttoaineesta. Auton omistajan pitää muistaa miinustaa omista kuluistaan kyytiläisen maksama osuus.

"Jos työmatkakuluja tulee vuodessa vaikka 2 000 euroa ja kyytiläinen maksaa niistä 500, omistajalle jää 1 500 euroa kuluja", Korpela havainnollistaa.

Jos naapurukset toimivat kimppakyytien kuskeina esimerkiksi vuoroviikoin, vähennykset tekee aina se, joka kulloinkin on maksumiehenä. Verovähennysten tekemisen helpottamiseksi Korpela neuvoo kimppakyytiläisiä pitämään ajopäiväkirjaa.