Kiinan "sink­ku­jen päi­väs­sä" myynti ylitti 20 mil­jar­dia euroa yh­dek­säs­sä tun­nis­sa – puolen mil­jar­din ihmisen odo­te­taan käyvän os­tok­sil­la

Alibaban verkkokaupassa kesti 1 minuuttia ja 8 sekuntia saada miljardin dollarin myynti, kun kiinalaiset sinkut ja muutkin nuoret käyttävät rahaansa vuosittaisessa Singles' Day -päivässä.

Japanilaislaulaja Hanazawa Kana lauloi Singles' Dayn avajaistilaisuudessa Shanghaissa.
Japanilaislaulaja Hanazawa Kana lauloi Singles' Dayn avajaistilaisuudessa Shanghaissa.
Kuva: NIU JING

Alibaban verkkokaupassa kesti 1 minuuttia ja 8 sekuntia saada miljardin dollarin myynti, kun kiinalaiset sinkut ja muutkin nuoret käyttävät rahaansa vuosittaisessa Singles' Day -päivässä.

Kiinalaiset käyttävät tähtitieteellisiä summia vuosittaisessa Singles' Day -ostotapahtumassa.

Päivän aikana juhlitaan kiinalaisia yksineläjiä, joita on runsaasti poikavauvoja suosineen yhden lapsen politiikan jäljiltä. Juhla on vuosittain 11.11. Päivämäärässä toistuu neljästi numero 1, joka viittaa ylpeään sinkkuuteen.

Sinkkujen päivästä onkin tullut maailman suurin ostosfestivaali. Amerikkalainen Suomeenkin levinnyt Black Friday jää kauas taakse.

Järjetön myyntimäärä

Alibaban verkkokaupassa 20 miljardin euron raja ylittyi jo yhdeksän tunnin kohdalla. Myynti kestää 24 tuntia.

Miljardiin dollariin ei tarvinnut odottaa kuin 68 sekuntia verkkokaupan avaamisesta.

Tämän vuoden myynti on yhdeksän tunnin kohdalla neljänneksen suurempi kuin viime vuonna, mikä saattaa ennakoida jopa uutta myyntiennätystä.

Alibaba odottaa 0,5 miljardin ihmisen käyvän ostoksilla tänä vuonna.

Pakkausjätteelle ympäristökritiikkiä

Ympäristöjärjestöt ympäri maailman kritisoivat lisääntynyttä verkkokauppaa ja sen tuomia ympäristöongelmia.

Pakkausjätteen määrän Kiinassa arvioidaan nelinkertaistuvan verkkokaupassa vuoteen 2025 mennessä, jos verkkokauppa jatkaa kasvuaan nykytahdilla.

Tällä hetkellä kiinalainen verkkokauppa tuottaa pakkausjätettä lähes 10 miljoonaa tonnia vuosittain.

Verkkokaupan muovipakkauksista kierrätykseen päätyy ympäristöjärjestöjen mukaan vain viisi prosenttia Kiinassa.

Kiinassa julkaistiin viime kuussa uusia säännöksiä pakkaamiseen. Kuljetusyritysten on käytettävä hyväksyttyjä kierrätyskelpoisia pakkausmateriaaleja.