Metsästys: Poh­jois-Poh­jan­maal­le myön­net­tiin luvat 25 il­vek­sen kaa­ta­mi­seen

Huumerikokset: Oikeus tuo­mit­si eh­dot­to­mia van­keus­ran­gais­tuk­sia tör­keis­tä huu­maus­ai­ne­ri­kok­sis­ta Oulussa

Mainos: Kalevan ti­laa­jan kump­pa­ni­etu­na liput puoleen hintaan Kär­pät-Pe­li­cans ke 27.10. peliin.

Kolumni

Kiek­ko­kat­so­moi­den alis­te­tut nuoret naiset

Kaiken voi tietysti nähdä näinkin: irstaat sedät tihtaavat kuola suupielistä valuen rintoja, reisiä ja pakaroita, joita alisteista asemaansa ymmärtämättömät nuoret naiset heidän edessään auliisti pompottelevat.

Kaiken voi tietysti nähdä näinkin: irstaat sedät tihtaavat kuola suupielistä valuen rintoja, reisiä ja pakaroita, joita alisteista asemaansa ymmärtämättömät nuoret naiset heidän edessään auliisti pompottelevat.

Toisin sanoin mutta tällä mielin seurakuntayhtymän tiedottaja Rebekka Naatus kirjoitti sunnuntaina jääkiekko-otteluiden cheerleadereista Kaleva.fi:n Sielun silmin -blogissa. Hänen mielestään kiekkokatsomossa tanssivien cheerleadereiden tosiasiallinen tehtävä on tarjota ”pyllyä ja tissiä sedille” ja kysymyksessä on seksuaalisen hyväksikäytön muoto.

Blogiteksti täytti onnistuneen kärkevän mielipidekirjoituksen tunnusmerkit, sillä pitkään aikaan yksikään julkisesti esitetty näkemys ei ole siepannut yhtä pahasti.

Naatuksen tekstissä ja lukuisissa sitä puoltavissa kommenteissa ärsyttää moni asia.

Ensiksikin ärsyttää harrasta-jien puolesta. Kiekkokatsomoissa nähdään kapea katsaus lajiin nimeltä cheerleading, ja vaikkei sitä kattavaksi ole väitettykään, on cheer-tanssinkin syvimmästä olemuksesta tehty melko karkeita johtopäätöksiä. Maailmasta löytyy muutama muukin urheilulaji, jossa niukkaan vaatetukseen verhottu takapuoli tekee sivusuuntaista liikettä. Miksi se sanelee lajin tarkoituksen juuri cheer-tanssin kohdalla?

Toiseksi ärsyttää lätkäkatsomossa viihtyvien miesten puolesta. Syyllistyykö mies – eritoten setäikäinen – siis sek-suaaliseen hyväksikäyttöön tullessaan katsomaan jääkiekkoa?

Ehkä kaikkein eniten ärsyttää kuitenkin syystä, joka ei ole lyhyesti määriteltävissä. Siinä on kysymys sukupuolesta ja katseesta ja siitä, miten kukakin saisi ketäkin katsoa ja miten ei.

Cheerleaderin tehtävä kiekkokatsomossa on tunnelman luomisen ohella toimia silmänilona. Joka muuta väittää, ei ole käynyt jäähallilla päinkään tai sitten on istunut siellä erityisen vahvat pullonpohjat silmillään.

Silmänilo tarkoittaa yhdelle sulavia tanssiliikkeitä, toiselle heiluvaa takapuolta. Tämän tiennevät myös cheerleaderit. Se jota ajatus mahdollisista takapuoleen kiinnittyvistä katseista häiritsee, ei mene tanssimaan täyteen jäähalliin mikrosortsit jalassaan.

Se ei tee cheerleadingista lajia, jonka tarkoitus on keikuttaa takapuolta miehille. Eikä kaikista miehistä takapuolten tuijottajia. Eikä takapuolta tuijottavista miehistä irstaita sikoja, jotka haluavat orjuuttaa naista.

On vähän vanhanaikaista väittää, että sukupuolisesti latautunut katse on miehen naiseen kohdistama alistamisen muoto – ei koskaan mitään, mitä nainen saattaisi pitää arvossa tai mikä voisi olla hänelle aivan se ja sama. Ajatus siitä, että kaikenlaiset sukupuolisen kiinnostuksen merkit ovat lähtökohtaisesti loukkaavia on taas hyvinkin nykyaikainen.

Kun kärppäkatsomossa tanssiva Baby Beast Cheerleaders kirjoitti tyrmistyneen vastineensa, yksi lukijakommentti tiivisti asian kiinnostavasti: cheerleaderit eivät voi päättää, mitä miehet katsomossa heistä ajattelevat.

Kertoisiko joku vielä, miksi pitäisi – olisiko cheerleaderin koko ajan tietoisesti toimittava niin, ettei vain kenelläkään katsomossa sattuisi viisari värähtämään?

Jospa julistaisimme lätkäkatsomon sukupuolisen terrorin linnakkeeksi vasta sitten kun joku näistä täysi-ikäisistä, lajistaan täysin rinnoin (naisena sitä uskaltaa vielä käyttää tällaistakin kielikuvaa) nauttivista nuorista naisista ilmoittaa kärsivänsä seksuaalisesta häirinnästä.

Sitä odotellessa voisimme puhua esimerkiksi niistä lukuisista sympaattisessa sävyssä kirjoituista lehtijutuista, joissa naiset kiljuvat villisti puolialastomille Hunkseille. Tai naisista, jotka katsovat jalkapalloa ihan vain tuijottaakseen pelaajien pyykkilautavatsoja ja pakaroita.

Oleellisin kysymys ei olekaan, kuka katsoo mitä ja minkä vuoksi, vaan miksi vain toiseen suuntaan kohdistuva katse nostattaa äläkän.