Kuvagalleria: Ter­wa­hölk­kä ja -ma­ra­ton juos­tiin jälleen Oulussa

Kolumni: Na­to-jä­se­nyys on so­ti­laal­lis­ta liit­tou­tu­mis­ta syvempi asia, ja Poh­jois-Suo­men asemaa se vah­vis­taa

Mainos: Juuret kas­va­vat tie­dos­ta. Tutustu Ka­le­vaan 1kk 1 €. Tilaa tästä.

Kesko: Vain harva kieltää tie­to­jen ke­rää­mi­sen

Myös Kesko kerää K-Plussa-kortin käyttäjien tiedot tuotetasolla. Asiakas voi kuitenkin halutessaan kieltää tämän. Harva kuitenkaan tarttuu mahdollisuuteen.

Kesko kertoo, että se kerää K-Plussa-kortin käyttäjien tietoja tuotetasolla.
Kesko kertoo, että se kerää K-Plussa-kortin käyttäjien tietoja tuotetasolla.
Kuva: Jukka Leinonen

Myös Kesko kerää K-Plussa-kortin käyttäjien tiedot tuotetasolla. Asiakas voi kuitenkin halutessaan kieltää tämän. Harva kuitenkaan tarttuu mahdollisuuteen.

K-Plussa-kortilla tai rinnakkaiskortilla tehdyt ostokset rekisteröidään tuotekohtaisesti. Keskon rekisteriin tallennetaan muun muassa ostetut tuotteet, niiden ostopaikka sekä oston päivämäärä ja kellonaika.

Tuotetietoja käytetään hyödyksi markkinoinnissa: asiakkaalle pyritään markkinoimaan sellaisia tuotteita, joista hän on ostotietojen perusteella kiinnostunut.

K-Plus Oy:n varatoimitusjohtaja Tapio Näveri kertoo, että tuotekohtainen asiakastietojen kerääminen otettiin käyttöön noin kaksi vuotta sitten. Sitä ennen ostotietoja kerättiin vain tuoteryhmätasolla.

Tiedonkeruun voi kieltää

Plussa-kortin haltija voi kuitenkin kieltää tietojen tuotekohtaisen rekisteröinnin. Silloin ostokset rekisteröidään vain tuoteryhmäkohtaisesti: Kesko saa tiedot ostosten tuoteryhmistä, muttei tarkoista tuotteista.

Kortin haltija voi myös kieltää tietojen rekisteröinnin kokonaan.

Näverin mukaan vain pieni osa asiakkaista on kieltänyt tuotetietojen keräämisen. Palautetta tiedonkeruusta ei myöskään tule.

– Eniten palautetta tuli ennen kuin tietoja alettiin kerätä tuotetasolla. Asiakkaat olettivat, että tietoja käytetään hyödyksi markkinoinnissa, Näveri sanoo.

Näveri kertoo, että asiakas voi kieltää tuotetietojen keräämiseen asiakaspalvelun kautta.

– Me pidämme tiukasti kiinni siitä, että tietoja kerätään vain asiakkaan luvalla, Näveri sanoo.