Suomalaisilla on vitamiini- ja hivenaineasiat pääosin hyvin hallussa. Monipuolisen ruokavalion ansiosta yhä harvemman tarvitsee turvautua hankkimaan siihen täydennystä. Poikkeuksia toki löytyy.
Suomessa D-vitamiinia muodostuu iholla maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana. Pimeän talven aikana D-vitamiinia ei muodostu.
– Kun valo vähenee, samaa tahtia vähenee iholla muodostuva D-vitamiini. Tummaihoisilla sitä muodostuu vaaleaihoista vähemmän, joten tummaihoisilla on perusteltu tarve lisätä D-vitamiinia purkista, kertoo apteekkari Laura Tuovinen.