Ke­räät­kö vi­ta­mii­nit pus­kas­ta vai pur­kis­ta? "Moni muis­te­lee 70- ja 80-lu­kua, jolloin suo­la­kurk­ku oli lä­hes­tul­koon talven ainoa kasvis"

Tarvitseeko talvella popsia lisävitamiineja vai riittääkö arkiruoka?

Suomalaisilla on vitamiini- ja hivenaineasiat pääosin hyvin hallussa. Monipuolisen ruokavalion ansiosta yhä harvemman tarvitsee turvautua hankkimaan siihen täydennystä. Poikkeuksia toki löytyy.

Suomessa D-vitamiinia muodostuu iholla maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana. Pimeän talven aikana D-vitamiinia ei muodostu.

– Kun valo vähenee, samaa tahtia vähenee iholla muodostuva D-vitamiini. Tummaihoisilla sitä muodostuu vaaleaihoista vähemmän, joten tummaihoisilla on perusteltu tarve lisätä D-vitamiinia purkista, kertoo apteekkari Laura Tuovinen.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa

Ilmoita asiavirheestä