Kem­pe­lees­sä vie­tet­tiin ju­na-ase­man ava­jai­sia – kansa par­vei­li ase­ma­lai­tu­ril­la

Väkeä oli vastassa rahtusen verran enemmän kuin vanhan sananlaskun Tuiran asemalla, kun InterCity 26 saapui maanantaina kello 14.11 Kempeleeseen.

Kempeleen aseman avajaiset vetivät väkeä asemalaiturilla Kempeleen asemasta halutaan tehdä "Pikku-Pasila".
Kempeleen aseman avajaiset vetivät väkeä asemalaiturilla
Kempeleen aseman avajaiset vetivät väkeä asemalaiturilla
Kuva: Peura Pekka

Väkeä oli vastassa rahtusen verran enemmän kuin vanhan sananlaskun Tuiran asemalla, kun InterCity 26 saapui maanantaina kello 14.11 Kempeleeseen. Hetki oli historiallinen, sillä edellisen kerran henkilöjuna on pysähtynyt Kempeleen rautatieasemalle 27.5.1990 – yli 26 vuotta sitten.

Kempeleen asema kaivettiin naftaliinista kunnan, Pohjois-Pohjanmaan liiton ja Liikenneviraston yhteistyöllä. Merkittävän osan aseman rakennuskustannuksista on maksanut Liikennevirasto, joka rahoitti hanketta 15 miljoonalla eurolla.

Kempeleen asemasta halutaan tehdä "Pikku-Pasila".
Kempeleen asemasta halutaan tehdä "Pikku-Pasila".
Kuva: Peura Pekka

– VR ja Liikennevirasto ovat nähneet Kempeleessä paljon potentiaalia, Kempeleen kunnanjohtaja Tuomas Lohi totesi uutta asemaa ihmettelemään saapuneelle suurelle yleisölle.

Visioissa on siintänyt kuva ”Pikku-Pasilasta” Helsingin tapaan – siis paikasta, josta vaikkapa Oulun eteläpuoliset asukkaat voisivat kätevästi hypätä junan kyytiin.

Avajaispäivänä uutta asemaa juhlittiin kahvitarjoilulla, tanssiesityksellä ja puheilla. Paikalla oli runsaasti väkeä.