Ke­mi-Tor­nion am­mat­ti­kor­kea­kou­lu tutkii Oulun ja­ko­hih­na­on­gel­maa

Oulun seudulla kohun aiheuttanut jakohihnoja ja jakopyörästöjä kuluttava mystinen tekijä ei ole saanut laajemmalti tutkijoita tarttumaan toimeen.

Ruskeaa pölyä jakohihnan kotelossa
Ruskeaa pölyä jakohihnan kotelossa
Kuva: Peura Pekka

Oulun seudulla kohun aiheuttanut jakohihnoja ja jakopyörästöjä kuluttava mystinen tekijä ei ole saanut laajemmalti tutkijoita tarttumaan toimeen.

Tällä hetkellä ainoa tiedossa oleva riippumaton taho, joka tutkii jakohihnamysteeriä on Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu.
Siellä on kolme viikkoa sitten alkanut opinnäytetyön tekeminen, jossa tutkitaan rikkoutuneiden jakohihnojen ja niiden koteloiden sisältöä ja syitä siihen, miksi ne eivät kestä.

”Ensimmäiset pölytutkimukset tehtiin tänään ja seuraavaksi tulemme tutkimaan jakohihnakoteloita ja niiden rattaistoja”, yliopettaja Timo Kauppi kertoo.

Kaupin mukaan ajatus opinnäytetyön tekemiseen syntyi jo ennen asiasta syntynyttä kohua.

”Opinnäytetyön tekijän omat kokemukset omasta työstään saivat hänet tarttumaan tähän aiheeseen, ja tulemme tukemaan tätä työtä kaikin mahdollisin keinoin”, Kauppi lisää.

Valmista helmikuun loppuun mennessä

Opinnäytetyö valmistuu kone- ja tuotantotekniikan yksikössä ja se tulee valmistumaan ensi helmikuun loppuun mennessä.
Kaupin mukaan alustavia tietoja tuloksista saadaan tulevan kuukauden sisällä.

Teknologian tutkimuskeskus (VTT) ei aio tällä hetkellä tarttua ongelmaan.

”Meillä on resurssit ja tietotaito, mutta tarvitsemme mahdolliselle tutkimukselle tilaajan, joka maksaa kulut”, toteaa VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

Laurikon mukaan tutkimuskeskuksella ei ole varattu rahaa tämän kaltaiseen tutkimustyöhön.

Eilen esiin tullut tieto Oulun seudulla merkillisesti hajoavista autojen jakohihnoista herätti runsasta keskustelua sosiaalisessa mediassa ja lehtien palstoilla.

Asian ympärille virinnyt keskustelu ei kuitenkaan ole vielä näkynyt kasvaneina yhteydenottoina tai ajanvarauksina huoltoasemille ja autokorjaamoihin.

Kalevan tavoittamien esimerkkihuoltamoiden jälkimarkkinointi-  ja huoltopäälliköiden mukaan yhteydenottopiikki voi olla vasta edessä.