Koronatartunnat: Qstoc­kin vai­ku­tus ko­ro­na­tar­tun­to­jen määrään näkyy ai­kai­sin­taan lop­pu­vii­kos­ta

Maastopalot: Ka­la­joen maas­to­pa­los­ta tulossa satojen tu­han­sien eurojen tappiot

Käy­tet­ty­jä kaa­su­au­to­ja tulee run­saas­ti Ruot­sis­ta – Gasum aikoo avata uuden kaa­sun­ja­ke­lu­ase­man Li­min­gan­tul­liin

Kaasuautojen myynti ponnistelee Suomessa ylöspäin. Etelässä kaasunjakelija Gasumin kiinteä kuukausihinta tankkaukselle on vaikuttanut kiinnostukseen. Oulussa Limingantulliin on tulossa uusi tankkausasema.

Vaihtoautoja myyvän Kamuxin Limingantullin myyntipäällikkö Kari Pietarila kertoo, että heiltäkin kaasuautoja on jo myyty Oulussa. Kuvan käytetty, bensiinillä ja kaasulla kulkeva auto on tuotu Ruotsista.
Vaihtoautoja myyvän Kamuxin Limingantullin myyntipäällikkö Kari Pietarila kertoo, että heiltäkin kaasuautoja on jo myyty Oulussa. Kuvan käytetty, bensiinillä ja kaasulla kulkeva auto on tuotu Ruotsista.
Kuva: Pekka Peura

Suomessa on tarjolla vain vähän tuoreita, käytettyjä kaasu-autoja.

Kaasuautojen myynti ponnistelee Suomessa ylöspäin. Viime vuonna ensirekisteröitiin 1 161 kaasulla tai kaasun ja bensiinin yhdistelmällä kulkevaa henkilöautoa. Näistä suurin osa, eli 979, oli bensiinillä sekä maa- ja biokaasulla kulkevia.

Käytettynä Suomeen tuotiin viime vuonna tätä enemmän eli 1 278 kaasulla liikkuvaa henkilöautoa. Näistä suurin osa tuotiin Ruotsista.

Käytettyinä maahan tuoduista henkilöautoista kaasuautot muodostavat kolme prosenttia. Uutena ensirekisteröidyistä autoista kaasuautojen osuus vastaa vain yhtä prosenttia.

Etenkin uusien kaasuautojen ensirekisteröintiluvut ponnahtivat viime vuonna. Niitä rekisteröitiin 433 vuonna 2017. Käytettynä tuotujen autojen määrät kasvoivat nekin vuoden 2017 yli 900:sta.

Kaasuautojen tuonti Ruotsista paikkaa hyväkuntoisten käytettyjen kaasuautojen vajetta Suomessa, toteaa erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta.

– Viime vuoden kasvanutta ensirekisteröintiä selittää paljon romutuspalkkio, jossa kaasutoimiselle autolle ei ollut päästörajaa ja sen hankintaan sai 2500 euron romutuspalkkion vanhasta autosta. Tavallisen bensa- ja dieselauton hankintaan sai romutuspalkkiona vain 1 500 euroa.

Etelä-Suomessa on vaikuttanut Kalenojan mielestä kaasuautojen kysyntään myös kaasunjakelija Gasumin kiinteä kuukausihinta tankkaukselle, mikä on tuonut lisää varmuutta auton hankintaan.

– Tavallinen kansalainen ei välttämättä miellä kaasun hintaa, kun kulutusyksikkö on vieraampi ja hinnoittelusta ei oikein saa tuntumaa, paljonko tankkaus maksaa, Kalenoja sanoo.

Hänen mielestään käytettynä maahantuotujen kaasuautojen osuus kaasuautojen kokonaismyynnistä on luontevasti suuri, koska Suomessa kaasuautojen vaihtoautomarkkina on kovin pieni.

– Aika moni kuluttaja ei ole kiinnostunut ostamaan uutta autoa, vaan haluaisi ostaa 3–5 vuotta vanhan auton. Silloin katse kääntyy Ruotsiin, jossa kaasuautoja on aika paljon ensirekisteröity 2010-luvulla.

Käytettyjä kaasuautoja saa myös Oulusta autoliikkeestä.

Vaihtoautoja myyvän Kamuxin Limingantullin myymälän myyntipäällikkö Kari Pietarila kertoo, että heiltäkin kaasuautoja on jo myyty Oulussa.

– Kyllä meillä kaasuautoja on jatkuvasti myynnissä ja niitä meneekin jatkuvasti.

Perjantaina myymälässä oli myytävänä yksi kaasuauto. Auto oli Ruotsista tuotu, vuoden 2015 mallia. Kaasua ja bensiiniä käyttävä järjestelmä on autoon asennettu jo uutena eli kaasujärjestelmää ei ole asennettu autoon jälkiasennuksena.

Pietarilan mukaan kaasuautoista asiakkaat kiinnostuvat, kun he huomaavat, että jakeluasema on sopivan lähellä kotia tai työmatkan varrella. Tietysti autoilijan pitää olla myös kiinnostunut eri polttoainemahdollisuuksista.

Pietarilan mukaan sellaisia asiakkaita on, jotka tulevat liikkeeseen ja kertovat haluavansa nimenomaan kaasuauton.

– Jos ei meillä ole sellaista Oulussa myynnissä, me pystymme sellaisen hankkimaan asiakkaalle. Jos ei Suomesta löydy, hommaamme sellaisen Ruotsista tai Saksasta. 

Pietarila arvelee, että kaasuautojen kysyntä alkaa kasvaa Oulussa lisää, kun kaupunkiin saadaan toinenkin jakeluasema biokaasulle.

Gasum aikoo avata Ouluun uuden jakeluaseman

Oulussa on yksi biokaasun jakeluasema kaasuautoille Ruskon jätekeskuksen portin vieressä. Gasum Oy aikoo avata Oulussa Limingantulliin henkilöautoille oman jakeluasemansa huhtikuussa, kertoo Gasumin biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö Markus Kaarlela.

Kaarlelan mukaan Oulussa myydään henkilöautoilijoille käytännössä Oulussa tuotettua biokaasua.

Ouluunkin on tulossa Gasumin asemalle mahdollisuus ostaa kaasua myös maakaasuna, jolloin se on hieman halvempaa kuin biokaasuna ostettu kaasu.

– Meillä on kaikilla asemilla sekä maa- että biokaasu tarjolla. Ei nähdä tällä hetkellä syytä, ettei Oulussa mentäisi samalla linjalla

Aivan ensimmäisinä kuukausina saatetaan Gasumin asemalle myös tuoda maakaasua Etelä-Suomesta, jotta Gasumin investoinnit biokaasulaitokselle Ruskossa ehtivät valmistua.

Huhtikuussa avataan myös raskaille ajoneuvoille Äimärautiolle Gasumin kaasuasema, jossa myydään nesteytettyä maakaasua (LNG) sekä nesteytettyä biokaasua (LBG).

Kaarlelan mukaan Oulusta pohjoiseen ei ole vielä päätöksiä uusista kaasuasemista. Ensimmäisenä kiinnostaa Kaarlelan mukaan Kemi-Tornion suunta.