Kau­pun­ki­pyö­riä ja säh­kö­au­to­ja – lii­ken­teen pääs­tö­jä vä­hen­ne­tään kau­pun­geis­sa ak­tii­vi­ses­ti

Monissa kaupungeissa on otettu käyttöön erilaisia keinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Monissa kaupungeissa on otettu käyttöön erilaisia keinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) väläytti kesäkuun lopussa Lännen Median haastattelussa kaupungeille velvoitetta vähentää liikenteen päästöjä alueellaan. Berner sanoi, että kaupungit saisivat itse valita, miten vähennyskiintiön saavuttavat.

Turun kaupunkikehitysryhmän johtaja Pekka Sundman sanoo, että päästövähennyksiin pyritään ilman vaatimuksiakin.

–  Turulla on tavoite olla vuoteen 2040 mennessä hiilineutraali kaupunki ja sen eteen tehdään koko ajan työtä.

Jyväskylän kaupungin liikenneinsinööri Timo Vuoriainen pitää mielenkiintoisena sitä, että valtio haluaisi siirtää velvoitteita kuntien vastuulle.

–  Voisi kuvitella, että valtiolla olisi enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan.  Jos valtio esimerkiksi muuttaisi lainsäädäntöä niin, että kaupungeilla olisi mahdollisuus rajoittaa liikennettä vaikka siten, että toisina päivinä ajaminen olisi sallittu parillisella rekisterinumerolla ja toisina parittomalla, Vuoriainen sanoo, mutta myöntää, että sellaiset toimenpiteet olisivat melko kovia.

Suurin osa päästöistä ei tule liikenteestä

Sundmanin mukaan liikenteen osuus Turun päästöistä on noin viidennes. Suurin osa hiilidioksidipäästöistä tulee lämmityksen tuotannosta, kuten Espoossakin.

–  Kaupungin ilmasto-ohjelmaan sisältyy muun muassa sähköautoilun edistämistoimia, kertoo johtava ympäristöasiantuntija Leena Sjöblom Espoon kaupungilta.

Espoossa ensimmäinen kaupungin itse rakentama latauspiste valmistui vastikään luontokeskus Haltiaan Nuuksioon. Jyväskylään valmistuu lähiaikoina kaksi biokaasun tankkauspistettä. Turussa taas on arvioitu, että tarvetta olisi noin 70:lle latauspisteelle.

Sjöblom myöntää, että liikenteen päästöjen vähennystavoitteet ovat kovia eikä pelkällä vapaaehtoisuudella välttämättä päästä riittävän nopeasti riittävän hyviin tuloksiin. Silti autoilun suoraa rajoittamista ei ole Espoossa nähty hyvänä keinona.

–  Tarkoituksena on pyrkiä luomaan mahdollisuuksia, että mahdollisimman suuri osa matkoista voitaisiin tehdä muuten kuin omalla autolla.

Kaupunkipyörien suosio kasvaa

Jyväskylässä joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna noin 10 prosenttia. Markkinointiin ja lipputuotteisiin on panostettu.

–  Joukkoliikenne on tehty tietyllä tavalla näkyväksi ja mahdollisimman helpoksi käyttää, Vuoriainen sanoo.

Espoossa kaupunkipyörät on tarkoitus ottaa ensi vuonna käyttöön koko metron varrella ja Turussakin on päätetty hankkia kaupunkipyöriä.

Espoossa länsimetro aloittanee liikenteen syksyllä ja Länsiväylän bussikaistat jäävät vähemmälle käytölle.

–  Länsiväylä on valtion tie, ja valtio on linjannut, että tulevaisuudessa näillä bussikaistoilla voisi ajaa myös vähäpäästöisillä autoilla, Sjöblom kertoo.