Ylennykset: Tässä on re­ser­vin ylen­nyk­siä it­se­näi­syys­päi­vä­nä – katso, ketkä poh­jois­suo­ma­lai­set on ylen­net­ty

Ka­tu­muo­dis­ta puuttuu rohkeus

"Oulussa käytännöllisyys menee hypermuodikkuuden edelle", sanovat nuoret vaatesuunnittelijat Katja Iljana-Kokkonen, 25, ja Ilmari Kokkonen, 26.

Katja Iljana-Kokkonen toivoo näkevänsä katukuvassa tyttömäisiä mekkoja ja pojilla erilaisia puvuntakkeja.
Katja Iljana-Kokkonen toivoo näkevänsä katukuvassa tyttömäisiä mekkoja ja pojilla erilaisia puvuntakkeja.

"Oulussa käytännöllisyys menee hypermuodikkuuden edelle", sanovat nuoret vaatesuunnittelijat Katja Iljana-Kokkonen, 25, ja Ilmari Kokkonen, 26.

Aviopari Iljana-Kokkonen sekä Petri Pyörnilä, 29, ovat päivittäin tekemisissä muodin ja pukeutumisen kanssa. Katja Iljana-Kokkonen suunnittelee Kiks-naistenvaatemallistoa ja Locksteady-miestenmallisto puolestaan on aviopari Iljana-Kokkosen yhteistyön tulosta.

Pyörnilä pyörittää yhdessä kahden kaverinsa kanssa Real Deal -vaateliikettä Oulun keskustassa.

"Oulussa suhtaudutaan pukeutumiseen melko vapaamielisesti. Ei tuomita muodikasta, muttei epämuodikastakaan. Alakulttuurit ovat aika hyvin edustettuina", Iljana-Kokkonen miettii. "Toisaalta kaipaisin katukuvaan luovuutta", hän jatkaa.



Naisellisuus
miesten mieleen


"Ei tarvitse mennä kuin Helsinkiin, niin ihmiset panostavat pukeutumiseensa selvästi enemmän", Pyörnilä pohtii.

Pyörnilä ja Kokkonen toivoisivat kauniimman sukupuolen pukeutuvan naisellisemmin.

Mitä naisellisuus konkreettisesti tarkoittaa?

"Naisellisuus on itseensä ja pukeutumiseensa panostamista. Ei tarvitse olla juhlat, että voi pukeutua juhlavasti", miehet toteavat.

Ekologinen kuluttaminen ja eettisyys ovat Katja Iljana-Kokkoselle ja Ilmari Kokkoselle tärkeitä arvoja, jotka näkyvät paitsi arjessa myös vaatteiden suunnittelussa. He käyttävät mallistojensa asuissa vain kierrätysmateriaaleja.

"Tämä mekko on tehty kirpputorilta löytyneestä hameesta", Iljana-Kokkonen esittelee beigeä leninkiä.

Hän korostaa, ettei ekologinen kuluttaminen tarkoita nipottamista ja ilottomuutta.

"Vaatteet ovat minulle äärettömän tärkeitä. Ne ovat arjen taidetta."

Miten arkajalka voisi oppia pukeutumaan persoonallisesti?

"Kannattaa kierrellä kirpputoreilla, tai miksipä ei aloittaisi tutkimalla omaa vaatekomeroaan. Vanhankin vaatteen voi pukea päälleen uudella tavalla tai voi yhdistellä yllättävästi, mekon kanssa tennarit ja arkiasun kanssa korkkarit", Iljana-Koskinen vinkkaa.

Hennes & Mauritzin Ouluun tulon sanotaan vaikuttaneen oululaisnuorten pukeutumiseen. Kirpputoreilla shoppaileva Katja Iljana-Kokkonen on tehnyt mielenkiintoisen havainnon.

"H&M:n tultua kirppisten tangoille on ilmestynyt riveittäin H&M:n vaatteita."

Kokkonen kokee, että isot vaateketjut, ovat nostaneet käsityön arvostusta. "On alettu arvostaa persoonallisia ja uniikkeja ratkaisuja", hän toteaa.

Pariskunnan mukaan suuri osa nuorista käyttää nykyisin kirpputorien ja suurien vaateketjujen palveluksia sopuisasti rinnakkain.

Petri Pyörnilä, viittä vaille filosofian maisteri, on selvästi ylpeä putiikistaan, jossa asiakkaiden ohella, poikkeaa väkeä vain vaihtamassa kuulumisia.

"Asiakkaista tulee usein ajan myötä osa kaveripiiriäni", Pyörnilä kertoo.



Mainosrahat asiakkaiden grilli-iltoihin


Pyörnilällä on kiintoisa bisnesfilosofia. "Emme juuri mainosta, vaan käytämme rahat mieluummin järjestämällä asiakkaillemme bileitä, grilli-iltoja ja muita tapahtumia. Emme halua tyhjentää vain asiakkaidemme taskuja, vaan annamme heille jotain takaisin."

Siinä missä moni yritysjohtaja iloitsee nousevasta pörssikurssista, nostaa Pyörnilä uransa kohokohdiksi täysin erilaiset hetket.

"Viime kesänä juhlimme liikkeen 2-vuotissynttäreitä järjestämällä isot grillijuhlat. Kaikki viihtyivät, ja tuntui, että jotain hyvää tässä on saatu aikaan."

Pyörnilän mukaan tuntuu upealta nähdä oman liikkeen vaatteita katukuvassa.

"Kaikkein hienoimmalta tuntuu, kun näen kaupungilla upean vaatteet ja tajuan vasta sitten, että se onkin itse suunnittelemani", Iljana-Kokkonen puolestaan hymyilee.