Ei tietenkään ja miksi ei? Turistibussin kuljettaja 1980-luvun lopulla puhui mikrofoniinsa, kun ylitimme Neuvostoliiton rajan matkalla muun muassa Petroskoihin: ”Siirtäkää nyt kelloja tunti eteenpäin, mutta me siirrymme matkallamme ajassa 50 vuotta taaksepäin.”
Ja siltä se näyttikin. Tie Salmin kautta Petroskoihin oli tosi huonossa kunnossa. Paikalliset olivat kuittailleet Suomen turisteille: ”Miksi jätitte tiet niin huonoon kuntoon!”
Mutta kysehän on vakavasta asiasta, edelleenkin ja varsinkin nyt, kun Ukrainaa ollaan miehittämässä.