Sunnuntaikäräjät: Onko uusien ta­va­roi­den os­ta­mi­nen van­ha­nai­kais­ta?

Vanhat kuvat: Nap­pu­lat ovat rie­muin­neet jal­ka­pal­los­ta Oulun tur­nauk­sis­sa 1970-lu­vul­ta lähtien

Kaleva live: Katso tästä pe­rin­teis­ten Tier­na­poi­ka­kil­pai­lu­jen fi­naa­lit

Mainos: Black Friday -tarjouksena Kaleva Digi 3 kk 1 kk hinnalla! Tilaa tästä.

Kan­sal­li­nen kohtaa kai­nuu­lai­set

Moni kainuulainen kohtaa Kansallisteatterin ensimmäisen ja ainoan kerran elämässään, heitti paineita Kajaanin kaupunginteatterin johtaja Kristian Smeds Kansallisteatterin kiertuetyöryhmälle.

Oppituntikin kiertueella . Kansallisteatterin Kajaanissa vierailulla olevasta työryhmästä Eugene Ionescon näytelmässä mukana Seela Sella, Jukka Puoltila ja Annaleena Sipilä.Keskustelutuokiossa Kajaanin teatterinjohtajan Kristian Smedsin kanssa heidän lisäkseen Nina Mansikka ja Otso Kautto.
Oppituntikin kiertueella . Kansallisteatterin Kajaanissa vierailulla olevasta työryhmästä Eugene Ionescon näytelmässä mukana Seela Sella, Jukka Puoltila ja Annaleena Sipilä.Keskustelutuokiossa Kajaanin teatterinjohtajan Kristian Smedsin kanssa heidän lisäkseen Nina Mansikka ja Otso Kautto.

Kajaani

Moni kainuulainen kohtaa Kansallisteatterin ensimmäisen ja ainoan kerran elämässään, heitti paineita Kajaanin kaupunginteatterin johtaja Kristian Smeds Kansallisteatterin kiertuetyöryhmälle. Kajaanissa ryhmä Kajaanissa Eugene IonesconTuolit ja Oppitunnin sekä keskiviikkona että torstaina. Kumpikin ilta myytiin loppuun hetkessä ja yleisöä tulee pitkin maakuntaa.

Eri paikkakuntien erilaisen yleisön kohtaaminen kiinnostaa, työryhmä totesi. Seela Sella, Jukka Puotila ja Annaleena Sipilä näyttelevät, Otso Kautto ohjasi ja Nina Mansikka lavasti.



Kännykkävahtina


Teatterinjohtaja Maria-Liisa Nevalan tehtäväksi on annettu kuuluttaa kännyköiden sulkemisesta esityksessä. Rovaniemellä viimeksi puhelin pirahti katsomossa, mutta unohtipa takarivissä istunut ohjaaja Katariina Lahtikin puhelimensa päälle ja se soi, Nevala tunnusti.

Näyttämöllä hengitetään yleisön kanssa, ja ennen esitystä kuunnellaan yleisön sorinaa. Kainuulaisyleisö luultavasti istuu hiljaa ja tarkkaavaisena.



Poistumisen taidetta


Jukka Puotila muistelee kauhulla Willensaunan Ionesco-esitystä, jossa mies nousi katsomossa kesken esityksen tyynesti ja poistui hitaasti kaikkien editse vetäen huomion itseensä. Kajaanissa taas sattui, että verkkaisesti alkaneen näytelmän edettyä ensimmäisen laulukohtauksen loppuun mies nousi, kehui näytelmää hyväksi ja poistui tyytyväisenä.

Helsinkiläisyleisö ei välttämättä ole paras mahdollinen, ohjaaja Otso Kautto sanoo. Pääkaupungissa on niin paljon valinnanvaraa, että trendien vyöry jyrää näytelmän ominaislaadun ja yleisöä huolettaa vain se onko esitys varmasti in.



Paluuta juurille


Kansallisteatteri perustettiin 1800-luvun lopulla kiertueteatteriksi, koko Suomen alueteatteriksi. Vuonna 2001 uudelleen alkanut kiertuetoiminta on jatkunut: Kansallisen Pohjois-Suomen kiertue kävi Rovaniemellä, Kajaanin jälkeen on vuorossa Oulu lasten ja nuorten teatteripäivineen ja viemisinä Jukka Rantasen ohjaama Oli ennen Onnimanni. Ohjelmisto on näillä vierailuilla valittu yhdessä paikallisten teatterien kanssa.

"Meiltä puuttui absurdi teatteri, siksi halusimme Ionescoa", Kristian Smeds selittää valintaa. Vuoden teatteri-palkinnon juuri saanut Kajaanin kaupunginteatteri vie Woyzeckin Kansallisteatterin pienelle näyttämölle toukokuun puolivälissä.

Ohjaaja Otso Kautto huomautti, ettei Ionesco enää ole absurdia teatteria, vaan se tuntuu nykyään jo realistiselta kuvaukselta. Ranskassa asunutta ja hiljattain esikoisromaaninsa julkaissutta Kauttoa yhdistää romanialaissyntyiseen Ionescoon ranskan kieli muukalaisen näkökulmasta. Kautto käänsi itse molemmat Ionescon näytelmät.

"Vaikka käännöksessä pyrkii tarkkuuteen, tulee tulkintaa väkisinkin mukaan. Ohjaajana olen enemmän näyttelijöiden valmentaja, ja ohjausnäkemys on sisällä käännöksessä."

"Olen nuorallatanssija, jolla verkko on hajoamaisillaan. En ole ohjaaja mutta ohjaan silti teatteria, en ole kirjailija, mutta kirjoitan. Rakastan teatterin tekemistä, mutta en kaikkea teatterikulttuuria ja siihen liittyvää", tilittää Kautto



Seela Sella juhlii


Seela Sella juhlii viikon kuluttua torstaina 45-vuotista taitelijauraansa. Juhlaesitys Kansallisen suurella näyttämöllä on Pitkä musta ja tyylikäs, Kajaanin Runoviikolta tuttu.

"Ensimmäinen teatteriroolini oli Kansallisessa vuonna 1958 Kolmen iloisen rosvon leijona. Samana vuonna näyttelin myös Marko Tapion Keltaisessa lipussa Jack Witikan ohjauksessa. Olen Kansallisessa viimeistä vuotta, mutta Laura Ruohosen Kuningatar K:ssa jatkan vielä ensi kevääseen."

Runoviikolta Seela Sella on ollut poissa pari kesää, eikä ensi kesänäkään ole esitystä. Mutta hän lupaa tulla Kajaaniin vielä.