Kalevan ex-pää­toi­mit­ta­ja Markku Mantila Ilk­ka-Poh­ja­lai­sen pää­toi­mit­ta­jak­si – toimii tällä het­kel­lä pääl­lik­kö­nä Naton vies­tin­nän osaa­mis­kes­kuk­ses­sa

Ilkka-Yhtymä tiedotti alkuviikosta kahden maakuntalehden, Ilkan ja Pohjalaisen, muuttamisesta yhdeksi mediabrändiksi. Ilkka-Pohjalaisen päätoimittajaksi on valittu Markku Mantila.

Markku Mantila on valittu Ilkka-Pohjalaisen päätoimittajaksi. Arkistokuva.
Markku Mantila on valittu Ilkka-Pohjalaisen päätoimittajaksi. Arkistokuva.
Kuva: Timo Annanpalo

Ilkka-Yhtymä tiedotti alkuviikosta kahden maakuntalehden, Ilkan ja Pohjalaisen, muuttamisesta yhdeksi mediabrändiksi. Ilkka-Pohjalaisen päätoimittajaksi on valittu Markku Mantila.

Mantila on Kalevan entinen päätoimittaja. Tällä hetkellä Mantila toimii yksikön päällikkönä Naton strategisen viestinnän osaamiskeskuksessa.

Mantilan toimittajanura alkoi Ilkka-lehdessä vuonna 1985 ja jatkui Turun Sanomissa ennen ulkoministeriön palvelukseen siirtymistä vuonna 1995.

Mantila toimi päätoimittajana Pohjalaisessa vuosina 2002–2009 sekä Kalevassa 2009–2014. Lisäksi hän oli valtioneuvoston viestintäjohtaja 2014–2017.

– Markku Mantila on toiminta-alueen molemmat maakunnat omakohtaisesta kokemuksesta hyvin tunteva päätoimittaja, jolla on erinomaiset yhteydet myös kansallisella ja kansainvälisellä tasolla, I-Mediat Oy:n hallituksen puheenjohtaja Timo Aukia perustelee valintaa.

Ilkan ja Pohjalaisen yhteenlaskettu kokonaislevikki vuonna 2018 oli 56 171 kappaletta ja kokonaistavoittavuus 260 000 lukijaa.

– Aiempia lehtiä kokoluokkaa suurempi, uusi maakunnallinen media saa Mantilan myötä päätoimittajan, jolla on myös vahvaa kokemusta median digitaalisesta muutoksesta. Tämä on erityisen tärkeää tilanteessa, jossa yli sata vuotta vanhojen maakuntalehtien täytyy uudistua turvatakseen vahvan alueellisen median toimintaedellytykset myös tulevaisuudessa, Aukia sanoo.

Uusi Ilkka-Pohjalainen julkaistaan 30.1.2020 alkaen. Lehtien yhdistämisellä kustantaja sanoo pyrkivänsä varmistamaan laadukkaan paikallisen uutisoinnin ja mainostajien mahdollisuudet koko alueella.