Terveys: Ou­lu­lai­nen Olli Jun­tu­nen meni vat­sa­ki­vun takia lää­kä­riin, samalla löytyi keuh­ko­ve­ri­tulp­pa

Pääkirjoitus: Koulua ei saa uu­vut­taa uu­dis­tus­myl­lä­käl­lä

Kaleva ostaa val­ta­osan Joutsen Median toi­min­nois­ta

Kalevan omistukseen siirtyvät Joutsen Median paikallislehdet Koillissanomat, Iijokiseutu, Pudasjärvi-lehti, Rantalakeus, Siikajokilaakso ja Oulu-lehti sekä Kolmiokirjan noin kuusikymmentä aikakauslehteä.

Kalevan omistukseen siirtyy useita paikallislehtiä ja noin kuusikymmentä aikakauslehteä.
Kalevan omistukseen siirtyy useita paikallislehtiä ja noin kuusikymmentä aikakauslehteä.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Valtaosa Joutsen Median toiminnoista siirtyy Kalevan omistukseen. Oululaiset mediayhtiöt ovat sopineet liiketoiminta- ja osakekauppoja sisältävästä järjestelystä, joka astuu voimaan viimeistään lokakuun alussa tänä vuonna.

Kalevan toimitusjohtaja Juha Laakkonen ja Joutsen Median toimitusjohtaja Sauli Huikuri toteavat, että tavoitteena on ennen kaikkea varmistaa laadukkaiden paikallisten sisältöjen ja palvelujen tarjonta pohjoissuomalaisille.

Kalevan omistukseen siirtyvät Joutsen Median paikallislehdet Koillissanomat, Iijokiseutu, Pudasjärvi-lehti, Rantalakeus, Siikajokilaakso ja Oulu-lehti sekä Kolmiokirjan noin kuusikymmentä aikakauslehteä. Lisäksi järjestelyssä Kalevan omistukseen tulevat omistusosuudet Oulun Suorajakelu Oy:stä ja Koillis-Jakelu Oy:stä.

Joutsen Media jatkaa Suomen Keskustan äänenkannattajan Suomenmaan julkaisemista. Lisäksi sen omistukseen jää eräitä toimitiloja.

Yrityskaupan toteutuminen vaatii vielä Joutsen Median yhtiökokouksen hyväksynnän. Ylimääräinen yhtiökokous pidetään elokuun 1. päivä. Järjestelyllä on suurimpien osakkeenomistajien tuki.

Juha Laakkonen korostaa, että digitalisaatio ja globaali kilpailu muokkaavat vahvasti media-alaa. Menestyminen vaatii alan yrityksiltä entistä leveämpiä hartioita.

– Saamme Kalevalle lisää voimavaroja tuottaa digitaalisia tuotteita ja palveluja, mutta tämä järjestely tehdään myös paikallisuuden puolesta. Uskomme että laadukkaita paikallisia tuotteita kaivataan ja kysytään, hän toteaa.

Laakkonen muistuttaa, että Kalevan strategian mukaista on hakea kasvua niin hankkimalla omistukseensa medioita kuin luomalla uusia markkinointipalveluja ja -alustoja. Vastikään Kaleva on ostanut Alma Median Lapissa ilmestyvät lehdet ja sitä ennen Alma Median kustantamat paikallislehdet Pohjois-Pohjanmaalla.

Sauli Huikuri kertoo, että Joutsen Median liiketoiminnasta oli kiinnostunut useampikin taho. Yhtiö halusi kuitenkin sopimukseen Kalevan kanssa, jotta Pohjois-Suomessa olisi riittävän suuri toimija pitämässä alueen puolia.

– Tämä sopimus turvaa myös paremmin nykyiset työpaikat ja tuo työntekijöille laajemmat mahdollisuudet hakeutua uusien mediatoimintojen piiriin sekä samalla kehittää omaa osaamistaan, hän arvioi.