Mainos

Kaa­su­au­tot ovat tulleet jää­däk­seen

Kaasuautojen myynti on kovassa kasvussa. Kaasuautojen suosion salaisuus on huokeat ajokilometrit, pitkä toimintasäde sekä ympäristöystävällisyys.

Julius Sieppi tankkaa kaasu-Golfia Oulun Limingantullissa.
Julius Sieppi tankkaa kaasu-Golfia Oulun Limingantullissa.
Kuva: Tapio Mainio

Kaasuautot eivät ole ohimenevä ilmiö, sillä niiden myynti jatkaa kovaa kasvua. Suomessa oli kesäkuun lopussa rekisteröitynä Traficomin tilastojen mukaan 12 301 kaasukäyttöistä henkilöautoa.

Myynti on ylittänyt kaikki odotukset, sillä edellinen hallitus asetti tavoitteeksi 5000 kaasuautoa vuoteen 2020 mennessä.

Pelkästään viime vuonna Suomessa otettiin käyttöön 4400 kaasuautoa, joista 2300 oli uusia autoja. Noin 2000 kaasuautoa tuotiin käytettyinä ulkomailta ja noin sata konvertoitiin tavallisesta henkilöautosta.

Suurin osa myydyistä autoista oli bifuel-mallisia. Niissä on kaasutankin lisäksi pienempi, noin yhdeksän litran vetoinen bensiinitankki. Yksi kilo kaasua vastaa 1,56 litraa bensiiniä ja 1,39 litraa dieseliä.

”Moni empii kaasuauton hankintaa, koska Lapissa ei ole kaasutankkauspistettä. Pohjoisin piste sijaitsee Oulussa. Useimmat, jotka ovat kaasuauton hankkineet, ovat siihen tyytyväisiä”, sanoo Pörhön Autoliikkeen Audi-myyjä Juuso Hannuksela.

Kaasuauton voi saada huokealla hinnalla

Audi A4:n kaasuversio maksaa 41 585 euroa, kun vastaavan bensiinikäyttöisen Audin saa 40 780 eurolla.

Viime vuonna Suomessa eniten myyty kaasuauto oli Seat Leon ST Farmari.

”Selitys on siinä, että kohtuu huokealla, noin 25 000 eurolla, saa ison laadukkaan auton”, sanoo Pörhön Autoliikkeen myyntipäällikkö Markku Alasuutari.

”Päätin ostaa kaasuauton, kun isäni hankki Audi A4:n kaasuauton. Aiemmin hänellä oli Audi A6 diesel. Isä kehui kaasuauton huokeita kilometrejä”, kertoo Metsä Botnian Äänekosken tehtaalla käyttömestarina työskentelevä Julius Sieppi.

Hän tankkasi Oulun Limingantullin kaasutankkauspisteessä vuoden 2015 mallin Volkswagen Golfia, jossa on mittarissa nyt 100 000 kilometriä.

”Hankin auton käytettynä tammikuussa ja olen ajanut tällä nyt noin 30 000 kilometriä. Huokeaa ajamista, sillä olen aina saanut tankattua tähän kaasua, kun tankki on tyhjentynyt. Bensiiniä ei ole tarvinnut käyttää”, Sieppi kertoo.

Sieppi on huomannut, että kaasutankillisella pääsee noin 440 kilometriä. Lisäksi bensiinitankki antaa 600–700 lisäkilometriä.

Limingantullissa kaasua Skoda Octaviaan tankannut helsinkiläinen Pekka Kuittinen joutui ennen Oulua turvautumaan bensiinivaratankkiin.

”Ajoin Tampereen ja Ikaalisten kautta enkä ennen Oulua löytänyt sopivaa kaasutankkauspistettä. Sama on varmaan edessä, kun jatkan Lapin kautta lomalle Norjan Lakselvaan. Kuulemma Norjassa on tiuhempaan kaasuasemia”, Kuittinen sanoo.

Helsinkiläinen Pekka Kuittinen tankkaa Oulussa kaasua matkalla Pohjois-Norjaan. Takana mittarilla oululainen Esa-Matti Määttä, joka maksaa kaasusta 65 euroa kuukaudessa.
Helsinkiläinen Pekka Kuittinen tankkaa Oulussa kaasua matkalla Pohjois-Norjaan. Takana mittarilla oululainen Esa-Matti Määttä, joka maksaa kaasusta 65 euroa kuukaudessa.
Kuva: Tapio Mainio

Kaasuautolla ajaminen tuo säästöä

Oululainen Esa-Matti Määttä kertoi tehneensä Gasumin kanssa edullisen vuosisopimuksen.

”Vuoden aikana voin ostaa 65 euron kuukausimaksulla yhteensä tuhat kiloa kaasua”, kertoo Fordin kaasuautolla ajava Määttä.

Vihannissa asuva Pörhön Oulun liikkeen Volkswagen-myyjä Markku Martinmäki yllättyi kaasu-Golfin huokeista kilometreistä.

”Koeauto kulutti sadalla kilometrillä 3,2–3,5 kiloa kaasua. Sadan kilometrin pituinen ajomatka töistä kotiin maksoi minulle noin 2,5 euroa. Tosin Oulun kaupunkipyörityksessä keskikulutus oli 4,4 kiloa kaasua”, Martinmäki kertoo.

Määttä on laskenut, että hänellä kaasuautolla ajaminen on yli 30 prosenttia edullisempi vaihtoehto kuin vastaava dieselauto.

Kaasuautot ovat luotettavia ja ympäristöystävällisiä

Nykyhallitus onkin nostanut kaasuautotavoitteen 50 000 henkilöautoon vuoteen 2030 mennessä.

”Tavoite ei ole epärealistinen, sillä Ruotsissa on jo yli 50 000 kaasuautoa”, kertoo Suomen maajohtaja Olli Paasio Gasumilta.

”Kaasuautot ovat tulleet jäädäkseen sähköautojen rinnalle”, lisää Pörhön autoliikkeen toimitusjohtaja, kauppaneuvos Matti Pörhö.

Kaasuautot ovat myös luotettavia, sillä niiden tekniikka on vuosien myötä kehitetty varmatoimiseksi. Kaasun loputtua autolla voi jatkaa ajamista bensiinillä.

Kaasuautojen suosion salaisuus on huokeat ajokilometrit, pitkä toimintasäde sekä ympäristöystävällisyys.

Biokaasun liikennekäytöllä on mahdollista vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia verrattuna perinteisiin polttoaineisiin.

”Se johtuu siitä, että nykyisin valtaosa Suomessa tankattavasta kaasusta on uusiutuvaa biokaasua, jota tuotetaan muun muassa kotitalouksien biojätteistä, teollisuuden sivuvirroista sekä ylijäämäbiomassoista”, Paasio sanoo.

Tankkauspisteitä tulee jatkuvasti lisää

Gasum on johtava liikennekaasua tuottava ja jakeluasemia ylläpitävä yhtiö Pohjoismaissa. Gasumilla on Suomessa ja Ruotsissa yhteensä 13 biokaasulaitosta.

Näissä laitoksissa biokaasua tuotetaan mädättämällä biohajoavia raaka-aineita, kuten biojätettä, lantaa ja jätevesilietettä. Kaasuautoihin voi tankata myös paineistettua maakaasua.

Ruotsissa on hieman alle 200 kaasuauton tankkauspistettä, kun Suomessa niitä on Paasion mukaan noin 50.

Viime vuonna uudet biokaasun tankkauspisteet avattiin Ouluun, Lahteen, Seinäjoelle sekä Raisioon Ikean välittömään läheisyyteen.

Oulun uusin kaasutankkausasema nousi Pörhön Autoliikkeen liepeille Limingantulliin. Kivenheiton päässä siitä Pörhöllä on myös sähköautojen kattava latausasema. Gasum toteutti kaasuaseman yhteistyössä Pörhön kanssa.

Lisää kaasuasemia on Paasion mukaan tulossa lähivuosina eri puolille Suomea. Myös Pohjois-Suomea tutkitaan osana verkoston kehittämistä. Tällä hetkellä Gasumin pohjoisin tankkauspiste sijaitsee Oulussa.

”Myös Rovaniemi on kiinnostava alue, jossa kaasutankkauspisteellä olisi kysyntää, sillä Lapin matkailukeskuksissa liikkuu myös kaasuautoilijoita”, Paasio sanoo.

Rovaniemen kaasutankkausasemaa on kaavailtu muun muassa Pörhön Autoliikkeen tontille lähelle nelostietä. Lopullista investointipäätöstä Gasumilla ei ole vielä tehty.

Tutustu Pörhön Autoliikkeeseen osoitteessa https://www.porho.fi/.