Juna tuo Oulun au­to­liik­keil­le vii­ti­sen­kym­men­tä autoa vii­kos­sa – saman verran kul­je­te­taan maan­teit­se

InterCity-juna 273 saapuu Helsingistä Ouluun aikataulun mukaan klo 8.10.

VR:ltä kerrotaan, että autojuna-palvelun käyttö on kasvanut samaan tahtiin kuin muukin junamatkustus.
VR:ltä kerrotaan, että autojuna-palvelun käyttö on kasvanut samaan tahtiin kuin muukin junamatkustus.
VR:ltä kerrotaan, että autojuna-palvelun käyttö on kasvanut samaan tahtiin kuin muukin junamatkustus.
Kuva: Jukka Leinonen

InterCity-juna 273 saapuu Helsingistä Ouluun aikataulun mukaan klo 8.10.

Junan perään ajaa heti ratapihan järjestelyveturi, joka tempaisee mukaansa Ouluun jäävät kolme autokuljetusvaunua ja siirtää ne autolastausraiteelle, ennen kuin juna jatkaa matkaansa yksi autovaunu perässään Rovaniemelle.

SE Mäkisen keltainen autokuljetukseen tarkoitettu täysperävaunuajoneuvo odottelee jo valmiina – kuten aina tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin.

Ensin vaunuista ajetaan junamatkustajien autot, sitten autoliikkeisiin menevät.

Tällä kertaa Ouluun jää kuusitoista autoa, jotka jaetaan kuuteen eri liikkeeseen. Juna tuo Oulun asemalle viitisenkymmentä autoa viikossa. Saman verran tulee maanteitse.

Kuormausjärjestys on tärkeä

Alihankkijayrityksen, keminmaalaisen Kuljetusliike O. Johanssonin yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Ville Klemettinen odottaa, että vaunut ovat valmiina purettaviksi ja kiinnitykset avattu. Sitten hän ajaa auton kerrallaan alas.

– Autot pitää kuormata siihen järjestykseen, jossa kierrän autoliikkeet. Joskus joudun ajamaan sivuun paljonkin autoja: viimeiseksi purettavat pitää ajaa kuormaan ensin.

Klemettinen ajaa ensimmäisenä junasta punaisen Skodan. Sattumalta se oli sopivasti ensimmäinen kuormattava auto.

Auto tarkasti lavetille, vaihde silmään ja käsijarru päälle. Sitten auto kiinnitetään paikalleen renkaistaan liinoilla.

– Kuormauksessa pitää olla tarkkana, silmät vähän joka suuntaan. Oikein leveä ja matala urheiluauto on hankalin kuormata, tavalliset ovat helppoja.

Klemettisen mukaan olennaista on tietää, mitä tekee.

– Jos alkaa miettiä liikaa ja pelkää joka päivä, mitä kaikkea voi sattua, ei tätä työtä voi tehdä. Vahinkoja sattuu, kuten muissakin töissä. Ei onneksi pahempaa ole kohdalleni osunut, yksi siltaan ajo vuosi sitten.

"Tässä näkee automaailman uutuudet"

Työn hankalin puoli on liukkaus pahimpina talvipäivinä.

– Maantiellä ei ole yleensä hankaluuksia muun liikenteen kanssa. Toisia toki ärsyttää: rekan ohi on päästävä heti. Mutta kyllä täysi lasti uusia autoja aina katseita kerää.

Ennen nykyistä työpaikkaansa Ville Klemettinen ajoi tavallisia kuormia viitisen vuotta.

– Tässä on muutakin tekemistä kuin pelkkä rekan ajaminen, kolmatta vuotta autoja kuljetteleva Klemettinen sanoo.

– Mukavinta on, kun tässä näkee heti automaailman uutuudet ja saa liikutella niitä. Huono puoli on se, että autokuume kasvaa. Ja se tulee yleensä kalliiksi, Klemettinen naurahtaa.

Hiihtokeskuksiin sesonkiaikana

VR-Yhtymä Oy:n matkustajaliikenteen operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala ei paljasta lukuja autokuljetusten määrien kehityksestä.

– Autokuljetus on ollut viime vuosina varsin tasaista. Autojuna-palvelun käyttö on kasvanut samaan tahtiin kuin muukin junamatkustus.

SE Mäkisen keltainen autorekkaa lastataan Oulun rautatieasemalla.
SE Mäkisen keltainen autorekkaa lastataan Oulun rautatieasemalla.
Kuva: Jukka Leinonen

Pohjoisen lastauspaikat ovat Oulu, Rovaniemi, Kemijärvi ja Kolari.

– Rovaniemi ja Kolari ovat suosittuja, koska Lapin hiihtokeskukset ovat lähellä. Sesonkiaikoina kuluttaja-asiakkaiden autopaikat ovat usein loppuunmyytyjä, mutta muulloin olisi kyllä tilaa. Perjantai-ilta etelästä pohjoiseen on hyvinkin suosittu, Rauhala sanoo.

Autojen myyntipiikit näkyvät

1980-luvulla autojenkuljetusfirmoja oli kymmeniä. Sittemmin ala on keskittynyt Suomessa muutamille, joista yksi suurimmista on SE Mäkinen.

– Maahantuoja kertoo meille, milloin autot tulevat satamaan ja mihin ne toimitetaan – siitä lähtee meidän logistinen prosessimme käyntiin, myyntijohtaja Aapo Mäkinen kertoo..

– Käytämme sekä rekkoja että junia. Noin puolet Pohjois-Suomeen toimittamistamme autoista lastataan Hangosta suoraan autonkuljetusrekkaan, joka ajaa Ouluun, Kemiin, Rovaniemelle, Kuusamoon tai Tornioon ja purkaa lastin siellä.

Toinen puoli autoista saa runkokuljetuksen junissa, joista ne lastataan rekkoihin Oulussa tai Rovaniemellä.

Kainuun suuntaan rekoilla

Kainuun suuntaan ajetaan rekoilla. Kuormiin saatetaan yhdistellä alunperin useista satamista lähteneitä autoja, ja rekka saattaa purkaa useampaan kaupunkiin.

– Junien kapasiteetti on osittain rajallinen, esimerkiksi hiihtosesonkiviikkona, jolloin junat ovat täynnä Lappiin tulevien autoja. Mutta yleisesti junat ovat täsmällisiä, ja niiden käyttö on fiksusti yhdistettävissä junaa edeltävään ja sen jälkeiseen logistiikkaan.

Kuljetettavien autojen määrä noudattelee suoraan Suomen autokaupan myyntimääriä.

– Autokauppa siirtyy ihmisten lailla maaseudulta suurempiin kaupunkeihin ja etelämmäksi. Tämä on pitkällä aikavälillä näkynyt meilläkin, mutta ei kovin dramaattisesti.

Onnettomuuksia sattuu äärimmäisen vähän.

– Jotain pikkukolhuja sattuu, mutta liikenteessä autokuljetusrekka on osallisena onnettomuudessa äärimmäisen harvoin.

– Koulutamme kuljettajat itse, eikä kaikista ole hakeutumaan meille: tässä ei vain ajeta autoa vaan työ on monipuolista: lastataan, puretaan ja ollaan laajasti tekemisissä asiakkaiden ja kauppiaiden kanssa.

Autorekat ovat 25,25-metrisiä, mutta isompia on tulossa, kun lainsäädäntö muuttui ja mahdollistaa 34-metrisen rekan.

– Uudet rekat ovat jo suunnittelupöydällä. Rekkojen ja lavarakenteiden suunnittelussa on paljon huomioitavia seikkoja. Kuormankantokyvyltään isommat rekat vaikuttavat myös osaltaan koko kuljetusjärjestelmän hienosäätöön Aapo Mäkinen kertoo.

Nettikauppa on lisännyt autokuljetuksia autoliikkeiden välillä poikki Suomen, kun monet liikkeet lupaavat auton kotiovelle vuorokaudessa.