Kolumni

Jos joskus aioit Pietariin, on varminta lähteä pian – hintataso on nyt matala ja uusi votkaturisten aalto voi kohta olla edessä

Viime viikolla Pietarin kaduilla, kauppakeskuksissa ja kahviloissa kuuli tavallista useammin suomea. Syynä oli eteläisimmän Suomen syyslomaviikko, joka näkyi tuoneen pohjoiseen metropoliin myös perheitä.

-
Kuva: Soini Teija

Viime viikolla Pietarin kaduilla, kauppakeskuksissa ja kahviloissa kuuli tavallista useammin suomea. Syynä oli eteläisimmän Suomen syyslomaviikko, joka näkyi tuoneen pohjoiseen metropoliin myös perheitä.

Toinen syy suomalaisten määrään saattoi olla Venäjän uusi sähköinen viisumi Pietariin. Se tuli suomalaisten ulottuville lokakuun alussa ja on perinteistä viisumia halvempi, jopa ilmainen.

Tällä hetkellä sähköisen viisumin turvin Pietariin ei kuitenkaan voi vielä saapua ylivoimaisesti mukavimmassa välineessä: Allegro-junassa, joka kulkee Helsingistä Pietariin alle kolmessa ja puolessa tunnissa. Jos oululainen hyppää kyytiin Tikkurilassa, matka-ajasta pyyhkiytyy vielä vartti.

Bussimatka taas vie noin seitsemän tuntia, ja vaikka ajokit ovat mukavia ja edullisia, ne ovat vasta kakkosvaihtoehto.

Kun kuulin, ettei sähköinen viisumi käykään Allegrossa, tunnustan ensiksi epäilleeni, ettei jotain asiaan vaikuttavaa tahoa ole riittävästi voideltu. Tosiasiassa selitys on kuitenkin toinen, tekninen.

Venäjälle mentäessä passit ja viisumit tarkastetaan liikkuvassa junassa Viipurin ja Pietarin välillä. Rajatarkastajilla on siksi oltava tekniikka, joka lukee langattomasti ja nopeasti myös sähköiset viisumit ja on ennen kaikkea toimintavarma.

Rajatarkastusten on nimittäin sujuttava junien aikataulujen ehdoilla eikä päinvastoin. Tuota tarvittavaa tekniikkaa ei vielä ole.

Sähköisen viisumin on luvattu tulevan tarjolle myös Allegroa käyttäville. Tämänhetkinen arvio on tuleva kevät. Kun muutoksen päivä koittaa, suomalaisten Pietarin-matkailuun on takuuvarmasti luvassa kasvupiikki.

Allegrossa matkaavista on tätä nykyä venäläisiä vähän yli puolet, suomalaisia noin kolmannes.

Ainakin monelle ensikertalaisille perinteisen viisumin hankinta on ollut työläs ponnistus, etenkin kun Tallinnaan tai Tukholmaan mennessä pitää korkeintaan vilauttaa henkilökorttia.

Tallinnan ja Tukholman yli viiden miljoonan asukkaan Pietari on aina päihittänyt kirkkaasti kulttuuriannissa mutta tätä nykyä näin on myös esimerkiksi shoppailun sekä kulinarismin ja kahvilakulttuurin kohdalla.

Tämä voi olla yllätys niille, joiden edellinen matka suuntautui vielä sukkahousukaupan ja votkaturismin aikaiseen Leningradiin.

Nykyisellä ruplan kurssilla Pietari on myös poskettaman edullinen. Kaupungin keskustassa asuu tähän aikaan vuodesta hyvässä hotellissa alle viidenkympin öitä.

Sama hintatasojen ero näkyy myös vaikkapa konserttilipuissa, parturi- ja kampaamohinnoissa sekä monissa muissa palveluissa.

Ja vielä yksi syy, miksi mahdollisesti suunniteltua Pietarin-matkaa ei kannata ylettömästi siirtää. Ainakin sesonkiaikoina kaupungissa alkaa olla turisteja tungokseen asti.

Keskeisten kohteiden ruuhkien voi vielä olettaa kasvavan, koska sähköinen viisumi Pietarin alueelle koskee nyt jo 53 maan kansalaisia.

Kolme halpalentoyhtiötä on ilmoittanut avaavansa reitin Pietariin. Tulossa on muun muassa rankasti juovia ja remuavia brittejä. Kiinalaisturistien määrä kaupungissa on jo ennen viisumiuudistusta kasvanut nopeasti.

Ja kuten esimerkiksi Barcelonassa ja Prahassa, osa paikallisista asukkaista on alkanut hermostua.

Suomalaisten pysyvänä valttina Pietarissa on kuitenkin se, että moni kaupungin asukas on käynyt Suomessa, pitää maasta ja sen ansiosta hyväntahtoisen pienen länsinaapurin asukkaistakin.