Jopa puolet mat­kas­ta voi ajaa säh­kö­voi­mal­la

Sähkö- ja polttomoottorin yhdistelmä säästää taajama-ajossa, maantiellä kulutushyöty jää pienemmäksi.

Toyota C-HR:ssä hybridiajamista auttaa näytön havainnollinen grafiikka. Vaarana on, että ruutu imee liikaakin kuskin huomiosta.
Toyota C-HR:ssä hybridiajamista auttaa näytön havainnollinen grafiikka. Vaarana on, että ruutu imee liikaakin kuskin huomiosta.

Rohkeimpien ennusteiden mukaan vuonna 2030 Euroopassa myytävistä uusista henkilöautoista puolet on bensiinihybridejä – eli malleja, joissa yhdistyvät bensiini- ja sähkömoottorin hyödyt.

Dieselautojen osuus laskisi alle kymmenen prosentin, sillä hybridit syövät niiden suosiota jo nyt. Toyota Yaris -koeajon jälkeen on helppo ymmärtää, miksi näin käy.

Koeajoautot oli varustettu Suomessa (!) kehitetyllä Driveco-järjestelmällä, joka kerää tietoja reitistä, sen kestosta sekä keskinopeudesta. Driveco vertailee lisäksi eri energiamuotojen käyttöä reitillä.

Reittien pituus vaihteli 40-110 kilometriin. Lyhyellä matkalla paras autokunta ajoi yli puolet kilometreistään sähköllä. Huonoinkin tulos oli 22 prosenttia.

Reitteihin käytetystä ajoajasta parhaimmillaan kaksi kolmannesta oli sähköajoa. Sähkömoottorin edut tulivat selkeimmin esiin hitaassa ja pysähtelevässä taajamaliikenteessä, jossa keskinopeus oli 40 kilometriä tai sen alle.

Hybridiauton hyöty onkin suurin taajamissa. Maantiellä ja pitkillä etäisyyksillä tekniikka ei auta yhtä paljon.

Toyota C-HR:ssä lasku- ja säästöpyrkimyksiä auttaa oivallinen monitoiminäyttö. Kun polttoaineen kulutuspylväs jää ajoittain vain 1-2 litran tasolle, ratissa tietää onnistuneensa.