Ja­ri-Mat­ti Lat­va­lan surkea MM-kau­si sai jatkoa

Todella tuskaisen vuoden ensimmäisen puoliskon rallin MM-sarjassa ajanut Jari-Matti Latvala sai lisää murhetta Sardinian rallissa perjantaina.

Todella tuskaisen vuoden ensimmäisen puoliskon rallin MM-sarjassa ajanut Jari-Matti Latvala sai lisää murhetta Sardinian rallissa perjantaina. Arkistokuva.
Todella tuskaisen vuoden ensimmäisen puoliskon rallin MM-sarjassa ajanut Jari-Matti Latvala sai lisää murhetta Sardinian rallissa perjantaina. Arkistokuva.
Kuva: Nikos Mitsouras

Todella tuskaisen vuoden ensimmäisen puoliskon rallin MM-sarjassa ajanut Jari-Matti Latvala sai lisää murhetta Sardinian rallissa perjantaina.

Latvala johti kilpailua viiden erikoiskokeen jälkeen, mutta kiepsautti autonsa katolleen kuudennella pätkällä. Tuurilainen menetti aikaa yli kahdeksan minuuttia, mutta pääsi vielä jatkamaan. Perjantain viimeisellä erikoiskokeella Latvala ajoi uudestaan ulos ja joutui keskeyttämään.

–  Ei se tietysti ikinä ole hauskaa nähdä, kun auto pysähtyy. Se oli kaatunut neulansilmämutkassa. Hän itse sanoi, että kun käänsi auton sisään, tuli pieni osuma ja se kellahti kyljelleen. Siinä meni aika kauan saada auto takaisin pyörilleen, Toyotan rallitallin urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström selvitti STT:lle.

Jälkimmäinen ulosajo johtui mitä ilmeisimmin teknisestä viasta.

–  Viimeisellä pätkällä ohjaus meni jumiin. En tiedä, osuiko se johonkin. Jari-Matti sanoi, että kun hän lähti kääntämään, niin auto vaan meni suoraan. Todennäköisesti auto otti kipeää siinä ensimmäisessä tilanteessa, Lindström kertoi.

–  Onni onnettomuudessa, että ohjaus meni jumiin tuollaisessa paikassa. Hän kuitenkin ajoi melkein pohja-aikoja ilman tuulilasia. Jos ohjaus olisi mennyt jumiin jossain toisessa kohdassa, jälki olisi voinut olla pahempaa.