Ja­ko­hih­no­jen tar­kas­tuk­set työl­lis­tä­vät Oulussa

Eräissä Oulun seudun korjaamoissa autojen jakohihnojen tarkastukset ovat kaksinkertaistuneet.

-
Kuva: Peura Pekka

Lokakuun lopussa uutisiin nousseet autojen jakohihnat ovat tuoneet lisää töitä korjaamoille, kun autoilijat haluavat varmistua, ettei jakohihna katkea kesken matkan.

Oulun seudulla havaittiin, että autojen jakohihnat eivät kestä normaalia vaihtoväliä, ilmeisesti ajon aikana jakohihnakoteloon kertyvän ulkopuolisen pölyn takia.

”Asiakkaat ottavat yhteyttä ja haluavat tarkastaa tai vaihdattaa jakohihnan”, kertoo korjaamopäällikkö Jari Kemppainen Suomen Autohuollosta.

”Tarkistuksia on ollut puolesta kymmenestä kymmeneen kappaletta”, laskee Kemppainen parin viikon saldon.
Tarkastuksen työläys ja sen seurauksena myös hinta vaihtelevat suuresti auton merkistä ja mallista riippuen.
Karkea hintahaarukka liikkuu Kemppaisen mukaan 30–100 eurossa.

Kemppainen muistuttaa, että  jakohihnan kunnon tarkastaminen on aina ammattilaisen hommaa.

”Kyselyjä on tullut juttujen perusteella”, kertoo työnjohtaja Marko Nissilä Atoy Autohuollon Alppilan toimipisteestä.
Muutaman jakohihnan kunto on Nissilän mukaan myös tarkastettu. Tarkastusten hinta liikkuu muutamissa kympeissä.
Myös Autofit-korjaamossa on huomattu oululaisten kasvanut huoli jakohihnojen kestämisestä, ja tarkastusten ja vaihtojen määrä on lähes kaksinkertaistunut normaalista.

Autokorjaamo H & J Vepsäläiselle tuli heti uutisoinnin jälkeen kyselyjä ja tarkastuspyyntöjä, mutta nyt ne ovat jo vähentymään päin.

Syyksi jakohihnojen rikkoutumiseen on epäilty oktomursketta. Mursketta syntyy Tornion Outokummun ferrokromitehtaan sivutuotteena, ja sitä käytetään tiemateriaalin sidososana.

Outokumpu on omiin tutkimuksiinsa viitaten kiistänyt murskeen vaikutuksen jakohihnojen kulumiseen.

Liikennevirastossa selvitetään parhaillaan, minkälaisiin tutkimuksiin Oulun seudulla rikkoutuneiden jakohihnojen ja oktomurskeen tiimoilta olisi viisasta ryhtyä.