It­se­näi­syys­päi­vän juh­lin­ta ja Saara Aalto vetivät tv-kat­so­jia

Ylen kanavat olivat viime vuonna katsotuimpia 44,8 prosentin katsojaosuudella, kertoo Finnpanelin tv-mittaritutkimus.

Oulun kaupunki järjesti Saara Aallon menestyksen kunniaksi torijuhlan joulukuun lopussa.
Oulun kaupunki järjesti Saara Aallon menestyksen kunniaksi torijuhlan joulukuun lopussa.
Kuva: Peura Pekka

Ylen kanavat olivat viime vuonna katsotuimpia 44,8 prosentin katsojaosuudella, kertoo Finnpanelin tv-mittaritutkimus. MTV:n kanavat keräsivät 24,2 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 16,6 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta.

Kanavista TV1 kasvatti osuuttaan edellisvuoteen verrattuna. Se oli edelleen katsotuin kanava ja keräsi 28,1 prosenttia katseluajasta. Toiseksi katsotuin oli MTV3, jonka osuus oli 16,3 prosenttia. TV1:n osuus parhaasta katseluajasta eli prime time -katselusta oli 24,8 prosenttia ja MTV3:n 20,6 prosenttia.

Itsenäisyyspäivän vastaanotto yhä suosituin ohjelma

Viime vuoden katsotuin televisio-ohjelma oli aikaisempien vuosien tapaan Itsenäisyyspäivän vastaanotto, joka keräsi noin 2,6 miljoonaa katsojaa. Finnpanelin tutkimuksen mukaan ohjelma teki myös uuden katsojaennätyksensä.

Suuren yleisön tavoitti esimerkiksi myös Subin suorana lähettämä ja Saara Aallon tähdittämä Britannian X Factorin finaalilähetys. Se kokosi yli 1,3 miljoonaa katsojaa.

Muhkeasti tv-yleisöä keräsi niin ikään Nelosen Haluatko miljonääriksi -viihdeohjelman viime helmikuussa esitetty jakso, jota katsoi runsaat 1,2 miljoonaa suomalaista. Miljoonakerhoon ylti lisäksi Vain elämää -sarjan Suvi Teräsniskan päivä.

Television asema pysyy Finnpanelin mukaan vakaana suomalaisperheissä ikään katsomatta. Katsotuimpien ohjelmien joukossa korostuvat pitkät perinteet ja suoran lähetyksen vetovoima.

Tv:tä katsottiin Finnpanelin tutkimuksen mukaan keskimäärin kolme tuntia vuorokaudessa viime vuonna.

Jalkapallon MM hitti myös netissä

Netti-tv:n puolella Yle Areenan katsotuimmat ohjelmatyypit olivat viime vuonna kotimaiset draamasarjat ja lastenohjelmat.

- Isoja tapahtumia sekä tv:ssä että verkossa olivat muiden muassa jalkapallon MM-kisat, Rion olympialaiset, Yhdysvaltain presidentinvaalit ja Itsenäisyyspäivän ohjelmat, listaa Ylen päällikkö Eija Moisala.

MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin puolestaan kertoo, että MTV Katsomo tavoittaa hyvin etenkin 15-44-vuotiaita.