Jääkiekko: Kärpät hävisi vii­mei­sen lii­ga­kamp­pai­lun­sa Ha­ka­met­säs­sä jat­ko­ajal­la

Pääkirjoitus: Köy­hil­le pu­toi­lee nyt vain muruja rik­kai­den ro­ko­te­pöy­dil­tä, eikä se ole edes jäl­kim­mäi­sen joukon etu

Il­ma­voi­mien ha­ka­ris­ti on eri­lai­nen kuin nat­seil­la

EU:n oikeusministerien hyllyttämä hanke kieltää rotuvihaan ja -väkivaltaan yllyttävien symbolien julkinen esittäminen ei olisi vaikuttanut Suomen ilmavoimien perinteiseen hakaristiin.

EU:n oikeusministerien hyllyttämä hanke kieltää rotuvihaan ja -väkivaltaan yllyttävien symbolien julkinen esittäminen ei olisi vaikuttanut Suomen ilmavoimien perinteiseen hakaristiin.

Ilmavoimien hakaristi on tuntuvasti vanhempaa perua kuin Saksan kansallissosialistien tunnus, jota uusnatsit edelleen käyttävät marsseillaan. Sininen hakaristi oli Suomen ilmavoimien käytössä alusta lähtien. Ilmavoimien käyttöön se tuli 6. maaliskuuta 1918, kun ruotsalainen kreivi Eric von Rosen lahjoitti valkoisille lentokoneen Vaasassa.

Hän antoi maalata henkilökohtaiset onnenmerkkinsä, siniset hakaristit, koneen siipiin ennen kuin se lähti Uumajasta ylittämään Pohjanlahtea. Tästä koneesta tuli sittemmin ilmavoimien lentokone numero 1.

Sininen hakaristitunnus oli Suomen ilmavoimien koneiden kansallisuustunnus aina vuoteen 1945 asti, jolloin se liittoutuneiden valvontakomission määräyksestä vaihdettiin kokardiksi. Hakaristi säilyi kuitenkin ilmavoimien muissa symboleissa ja lipuissa.

Suomalainen hakaristi poikkeaa natsien hakaristisymbolista. Natsien hakaristi oli musta ja lentokoneissa käytettynä kärjellään seisova. Suomalainen hakaristi on suorassa.

Hakaristi eli svastika on tuhansia vuosia vanha symboli, joka tunnetaan monessa kulttuurissa. Hakaristi on ollut käytössä suomalais-ugrilaisessa kulttuurissa koristeena ja onnensymbolina. Lisäksi se tunnetaan hindulaisessa ja buddhalaisessa uskonnossa.