Tilaajille

Hy­vin­voin­ti­aluei­den tulo on valtava uu­dis­tus ja tietoa kai­va­taan monelta suun­nal­ta – ­vies­tin­tä on olen­nai­nen osa muu­tok­sen val­mis­te­lua

Tietoa uudesta hyvinvointialueesta janoavat muun muassa alueen asukkaat, asiakkaat, uuteen hyvinvointialueeseen siirtyvä henkilöstö ja aluevaltuusto.

Ruokaa valmistetaan ja syödään, ihmisiä hoivataan ja hoidetaan vielä ensi vuonnakin hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa. Viestintä on avainasemassa uuden aloittaessa.
Ruokaa valmistetaan ja syödään, ihmisiä hoivataan ja hoidetaan vielä ensi vuonnakin hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa. Viestintä on avainasemassa uuden aloittaessa.
Kuva: Kirsi Junttila

– Tämä on valtava kokonaisuus, perinteisillä systeemeillä tätä ei voi hoitaa, tietää Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen viestinnän vastuuvalmistelija Laura Paloheimo sotea ja pelastustointa koskevan uudistuksen viestinnästä.

Kun tiedossa on, että tietoa janoavat niin alueen asukkaat, asiakkaat, uuteen hyvinvointialueeseen siirtyvä henkilöstö, aluevaltuusto ja muut mahdolliset luottamushenkilöt, kuntayhtymät, kunnat kuin erityisryhmätkin, voi olla varma tehtävän haasteellisuudesta. Vaikeuskerrointa lisää alueen pirstaleisuus ja kuntien erilaiset ikäprofiilit. Kun kokonaisuuteen lisätään vielä vastuutus eli kuka vastaa mistäkin, ei valmistelijoiden työ lopu.