Kolumni

Hyvillä uutisilla olisi kysyntää ilmastoteknologiassa – yrityksiä kannattaa yllyttää ilmastotekoihin

Jos ilmastonmuutosväittelyä haluaa jotenkin positiivisesti katsoa, siinä on se hyvä puoli, että sen takia syntyy vapaaehtoisesti ja väkisinkin teknologisia ja taloudellisia uudistuksia.

Jos ilmastonmuutosväittelyä haluaa jotenkin positiivisesti katsoa, siinä on se hyvä puoli, että sen takia syntyy vapaaehtoisesti ja väkisinkin teknologisia ja taloudellisia uudistuksia.

Viime aikoina yksi merkittävä hyvä uutinen on ollut autovalmistaja Seatin hinnoittelu täyssähköautolleen. Hyödyntämällä Suomen valtion sähköautojen hankintatuen ja autovalmistajan oman hinnanalennuksen vuoden loppuun mennessä täyssähköauton voi ennakkomyynnistä saada 16 000 eurolla. 

-
Kuva: Ala-aho Pekka

Vaikka tuohon hintaan pitäisi ostaa talvirenkaat erikseen ja jotakin muutakin härpäkettä, alle 20 000 euron hinta täyssähköautolle on suomalaiselle uudelle kaupunkikulkupelille järkevä.

Toivottavasti moinen pakottaa myös kilpailijat samanlaisiin tempauksiin hinnoittelussa niin, että täyssähköautojen hinnat laskevat yleisesti siedettävälle tasolle.

Suotuisa teknologiauutinen on sekin, jos suomalainen energiayhtiö St1 onnistuu hankkeessaan porata geolämpöä yli kuuden kilometrin syvyydestä kallioperästä Espoossa. Sen teknologian avulle suomalainen kaukolämmön tuotanto voisi muuttua kertaheitolla. Fossiilisten polttoaineiden ja turpeen käyttöä ja ehkäpä puunkin polttamista voitaisiin vähentää.

Uusi teknologia ei ole kuitenkaan oikopäätä onnistunutta, ja turvallisuusriskejäkin voi olla.

Sveitsin Baselissa oli kymmenisen vuotta sitten useita maanjäristyksiä, kun kaupunkiin porattiin vastaavantyyppistä geovoimalaa.

Myös Etelä-Korean Pohangissa oli kaksi vuotta sitten vielä isompi järistys, kun siellä otettiin käyttöön geotermistä laitosta. Rakennuksia sortui ja ihmisiä loukkaantui.

Suomessakin tärinöitä ja pauketta on esiintynyt testilaitoksen rakentamisen aikana. St1 ja viranomaiset sanovat, että Suomen kallioperä on sellaista, ettei haitallista järinää pitäisi olla jatkossa.

Nykyteknologiallakin voidaan jo nyt tehdä vaikka mitä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, sanovat tutkijat. Esimerkiksi Lappeenrannan–Lahden teknillisen yliopiston LUTin tutkijat ovat olleet sitä mieltä, että teknologia tarjoaa jo nyt keinot lähes kaikkien tärkeiden toimintojen muuttamiseen ilmastoneutraaleiksi.

Aurinkovoima, tuulivoima ja ydinvoima tarjoavat jo tutkijoiden mukaan yhdessä viisaasti käytettyinä konstit siihen, että yhteiskunnan energiankäyttö ei enää lisää kasvihuonekaasujen pitoisuutta ilmakehässä eikä siten lämmitä ilmastoa.

Asiat eivät kuitenkaan riittävästi etene ilmastonmuutoksen hidastamisessa. Oikeita isoja päätöksiä ei osata tai uskalleta tehdä politiikassa.

Vastarannan kiiskien urputus alkaa kustannuksista, saavutetuista elintasoeduista kiinnipitämisestä ja muualla maailmassa olevien isompien saastuttajien syyllistämisestä. Tietämättömän ja ymmärtämättömän urputuksen takia kaikille tärkeät, fiksut teknologiset edistysaskeleet voivat jäädä toteutumatta.

Sähköautojen halpenemiseen vaikuttavat EU:n asettamat paineet ja vaatimukset autonvalmistajille. Jos teollisuuden on yhteiskunnan paineissa kerta kaikkiaan pakko, se kehittää ja ottaa käyttöön luontoystävälliseksi katsottua teknologiaa. Kenties jopa hiilidioksidin määrän vähentämiseen ilmakehästä saataisiin käyttökelpoisia keinoja, jos teollisuus pakotettaisiin olemaan asiasta kunnolla kiinnostunut.

Riskejä, haasteita ja huonojakin puolia uuteen teknologiaan voi liittyä. Mutta isompia vaikeuksia ilmastoasioissa tulee kaikille, jos nykymeno ei muutu. Olisi viisasta potkia innovaatioihin vauhtia.