Hit­le­rin lai­vas­ton ylpeys nos­te­taan me­ren­poh­jas­ta

Uruguayssa Montevideon sataman edustalla merenpohjassa 65 vuotta levännyt Hitlerin Saksan merivoimien ylpeys, panssarilaiva Admiral Graf Spee nostetaan ylös museoitavaksi. Ainutlaatuinen operaatio käynnistyy tänään torstaina.

Uruguayssa Montevideon sataman edustalla merenpohjassa 65 vuotta levännyt Hitlerin Saksan merivoimien ylpeys, panssarilaiva Admiral Graf Spee nostetaan ylös museoitavaksi. Ainutlaatuinen operaatio käynnistyy tänään torstaina.

Toisen maailmansodan ensimmäisessä meritaistelussa joulukuun 13. päivänä 1939 englantilaiselle armadalle tappion kärsinyt Admiral Graf Spee makaa Rio de la Platan suistossa vain kahdeksan metrin syvyydessä.

Aluksen nostoa pidetään historiallisesti merkittävänä tapauksena, mutta myös hyödyllisenä, sillä hylky on haitannut laivaliikennettä Montevideon satamaan.

Nostohanketta vuosia ajanut paikallinen liikemies Hector Bado pääsee vihdoinkin toimeen, kun Uruguayn valtio suostui lopulta jakamaan arviolta kahdeksan miljoonaa dollaria maksavat kustannukset. Bado nostatti Speestä jo 1997 yhden tykin.

Vaikka hylky sijaitsee kohtuullisen matalassa vedessä, sen hissaaminen pintaan vaatii uusinta insinööritaitoa. Pahimpia ongelmia ovat huono näkyvyys pohjassa ja alusta peittävä 8 000 tonnin mutalasti.

Graf Spee on katkennut kahtia 39 metriä pitkään keulaosaan ja 146 metriseen varsinaiseen runkoon. Torstaina aloitetaan etummaisen tykkitornin ja tähystystornin nostolla. Niiden jälkeen tulee komentosillan, keskimmäisten tykkitornien ja ilmatorjuntalavettien vuoro. Viimeisenä käydään käsiksi runkoon.

Operaatiossa Badoa auttaa muutama saksalaisfirma, jotka suunnittelivat ja rakensivat Graf Speetä Wilhelmshavenin telakalla 1934. Nostossa hyödynnetään myös saksalaisen tietokonegraafikko Thomas Schmidin tarkkaa kuvausta hylystä.



Tulivoimainen ja
nopea ihme


Ensimmäisen maailmansodan merisankarin, saksalaisen kreivi Maximilian von Speen mukaan nimetty panssarilaiva edusti aikansa meriteknologian huippua. Suojauksensa, ketteryytensä ja tulivoimaisuutensa vuoksi britit kutsuivat sitä uudeksi niinsanotuksi liivintaskutyyppiseksi alukseksi.

Varustukseensa nähden 12 000 bruttorekisteritonnia painanut Graf Spee oli kevyt. Parhaimmillaan 26 solmulla se oli kokoluokassaan lyömättömän nopea. Laivan kuusi 11-tuumaista tykkiä, kahdeksan kuusituumaista tykkiä ja kahdeksan torpedoputkea herättivät vihollisissa aiheellista kunnioitusta.

Graf Speen kohtalo kuuluu toisen maailmansodan merkittäviin tapauksiin. Hitler lähetti sen heti sodan sytyttyä eteläiselle Atlantille tuhoamaan Englannille ja Ranskalle varusteita kuljettavia kauppalaivoja. Se ehti upottaa yhdeksän laivaa, ennenkuin brittiarmada hyökkäsi sen kimppuun.

Panssarilaiva joutui taisteluun risteilijöitä Exeteriä, Achillesta ja Ajaxia vastaan. Niin brittialukset kuin Graf kärsivät osumista. Graf vaurioitui niin pahasti, että se pakeni puolueettoman Uruguayn vesille.



Kapteeni
upotti laivan


Kapteeni Hans Langsdorff aikoi korjauttaa laivan Montevideossa ja pelastautua sitten väljemmille vesille. Brittien painostuksesta Uruguay hääti Graf Speen kuitenkin ennen aikojaan.

Saksalaiset luulivat, että heti kansainvälisellä merialueella odottaa piirittävä vihollinen. Britit olivat näet onnistuneet sumuttamaan Langsdorffin väärillä tiedoilla.

Langsdorff katsoi tilanteen toivottomaksi ja räjäytti Graf Speen pohjaan 17. joulukuuta 1939. Sitä ennen kapteenia ja vapaaehtoisia lukuunottamatta valtaosa yli 1 100 miehestä oli jäänyt maihin. Räjäyttäjät poistuivat uppoavasta aluksesta pelastuveneillä. Kolme päivää myöhemmin Langsdorff ampui itsensä.

Bado entisöi panssarilaivan ja tekee siitä museonähtävyyden Montevideoon. Aluksen nostosta tullee melkoinen mediamylläkkä, sillä torstaiksi paikalle on kutsuttu vielä elossa olevia Graf Speen miehiä. Tapahtumaa kuvaa myös ohjaaja James Cameron, joka on dokumentoinut aikansa suurimman taistelulaivan, saksalaisen Bismarckin hylkyä Atlantin syvyyksissä.