Helsinki Vaisusti kauden aloittanut HIFK nousi jääkiekon SM-liigassa kärkikuusikkoon, kun se löi Jokerit torstaina 3-0 päätöserän maaleillaan.
Kotijoukkue ponnisteli kauden toisen voittonsa Jokereista tuottoisien loppuminuuttien avulla. Keskushyökkääjä Petteri Wirtanen pohjusti maaleista kaksi ensimmäistä, ja avausosuman iski Eetu Pöysti suoraan Wirtasen aloitusvoitosta.
- Ei oltu hereillä erikoistilanteessa, aloituksessa, ja siitä tuli tämän ottelun ratkaisu, Jokerien päävalmentaja Erkka Westerlund kiteytti kauden kolmannen pääkaupungin paikallispelin.
Pöystin kauden avausosuma syntyi ajassa 53.11. Vajaat viisi minuuttia myöhemmin verkkoa pöllytti ylös noussut puolustaja Mikko Kousa, joka sai Wirtaselta päädystä nappipassin. Viimeisen osuman Miikka Tuomainen viimeisteli tyhjiin.
- Aikaisemmat kohtaamiset ovat olleet erilaisia, on menty päästä päähän. Nyt Jokerit tuli puolustamaan. Me pysyimme koko ajan pelin hermossa mukana, löytyi malttia, ja jaksoimme odottaa, HIFK:n vastuuvalmentaja Petri Matikainen kuvasi.
HIFK:n maalilla Juuso Riksman pelasi kauden kolmannen nollapelinsä 22 torjunnalla. Jokerien Eero Kilpeläiselle torjuntoja kertyi 23.
Kovimmilla Riksman oli isäntien pelatessa alivoimaa. HIFK:lle vihellettiin kahdeksan kaksiminuuttista, Jokereille viisi kakkosta sekä Jarkko Ruudulle 5+20 minuuttia.
Voitto selvästikin miellytti kriisijoukkueeksi jo kutsutun HIFK:n päävalmentaja Matikaista.
- Olen todella tyytyväinen pisteisiin. Ne tekevät tähän hetkeen hyvää, Matikainen myönsi.