Hen­ki­lö­kun­nan sääs­tö­so­pi­muk­set rie­mas­tut­ta­vat Finn­ai­ria

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo iloitsee lentäjien ja matkustamohenkilökunnan kanssa solmituista säästösopimuksista.

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo iloitsee lentäjien ja matkustamohenkilökunnan kanssa solmituista säästösopimuksista. Ne ovat hänen mukaansa iso asia yhtiölle.

– Kokonaisuudessaan tilanne on hieno, Vauramo sanoi perjantaina Finnairin tulosjulkistustilaisuudessa.

Hänen mukaansa yhtiö tietää nyt missä on seuraavat kaksi vuotta.

Lentäjien kanssa solmittu sopimus tuo 17 miljoonan euron ja matkustamohenkilökunnan sopimus 18 miljoonan euron pysyvät säästöt vuodessa. Vastineeksi henkilökunta saa kahden vuoden irtisanomissuojan ja lentäjät lisäksi kannustinohjelman.

Vauramo ei usko, että tuskalla saavutetut sopimukset olisivat jättäneet haavoja henkilökuntaan. Hän vakuuttaa, että lennoilla on ollut todella vapautunut tunnelma sopimusten jälkeen.

Paljon muuta hurraamista Finnarilla ei tällä hetkellä ole. Yhtiön tulos pysyi heinä-syyskuussa voitolla, mutta se johtui kausiluonteisista tekijöistä. Finnair on ollut viime vuodet aina nenä pinnalla vuoden kolmannella neljänneksellä ja yleensä sukeltanut muilla vuosineljänneksillä.

Yhtiön vaikeuksista kertoo se, että tänä vuonna tulos on ollut viime vuotta heikompi koko ajan. Heinä-syyskuun voitto ennen veroja putosi 21 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 36 miljoonasta eurosta.

Tuotot olivat miinuksella lukuun ottamatta Euroopan liikennettä, joka ylsi 5 prosentin kasvuun. Erityisen pahasti tuli kuonoon lomaliikenteessä, jonka tuotot romahtivat 33 prosenttia. Vauramon mukaan lomaliikennettä on kuitenkin siirretty reittiliikenteeseen, mikä selittää tilannetta.

Säästöohjelma lähestyy maalia

Heikko kehitys johtuu talouden taantumasta, korkeista polttoainekustannuksista, epäedullisista valuuttakursseista sekä rahtiliikenteen ylikapasiteetista.

Finnairin 200 miljoonan euron kustannussäästöohjelma on edennyt niin, että syyskuun lopussa jäljellä oli vain runsaat 10 miljoonaa euroa. Vauramon mukaan säästöjä haetaan jatkossakin, mutta mitään uutta suurta ohjelmaa ei ole tulossa.

Uusia säästöjä alkaa syntyä ensi syksynä, kun Finnair ottaa käyttöön uudet Airbus 350 XWB -laajarunkokoneet. Ne säästävät polttoainetta. Polttoaineet ovat lentoyhtiön suurin yksittäinen kustannuserä.