Har­vi­nai­suus saapui ase­ma­pi­hal­le

Raahen rautatieaseman pihalla ihmeteltiin perjantaina harvinaisuutta oikein joukolla. Junia asemapihan kautta kulkee kyllä päivittäin, mutta ei sellaisia, jotka tuovat matkustajia kaupunkiin.

Henkilöjunan saapuminen Raahen asemalle on harvinainen näky. Edellisen kerran juna toi matkustajia Raaheen elokuussa 1999 radan satavuotisjuhlien merkeissä.
Henkilöjunan saapuminen Raahen asemalle on harvinainen näky. Edellisen kerran juna toi matkustajia Raaheen elokuussa 1999 radan satavuotisjuhlien merkeissä.
Kuva: Timo Myllykoski

Raahen rautatieaseman pihalla ihmeteltiin perjantaina harvinaisuutta oikein joukolla. Junia asemapihan kautta kulkee kyllä päivittäin, mutta ei sellaisia, jotka tuovat matkustajia kaupunkiin.

Perjantaina tällainenkin ihme pitkästä aikaa nähtiin, kun VR:n ja sen tytäryhtiöiden eläkeläisten Oulun osasto järjesti lättähattumatkan Oulusta Raaheen.

"Matka oli suorastaan onnistunut", kehui konduktööri Jouni Paakinaho kolmen yhteen kytketyn lättähatun pysähdyttyä asemapihalle.

Juna toi Raaheen Paakinahon laskelmien mukaan yli 200 matkustajaa. Oulun ja Raahen välillä lättähattu pysähtyi kaikkiaan kuusi kertaa, ja matkustajia nousi kyytiin yhtä lukuunottamatta kaikilta asemilta. "Osa osti vain menolipun. He päättävät vasta perillä lähtevätkö paluukyydillä takaisin vai jäävätkö Raaheen", tiesi konduktööri kertoa.

Lättähattumatkalle osallistunut oululainen Lasse Härkönen oli matkassa puhtaasta kiinnostuksesta, koska hän ei ole aikaisemmin matkustanut junalla Oulun ja Raahen välistä reittiä. Lättähatun kyyti sen sijaan oli nuorelle miehelle entuudestaan tuttua.

"Tunnelma junassa oli mukava. Porukka muisteli vanhoja aikoja, koska suurin osa matkustajista oli kuitenkin varttuneempaa väkeä", Härkönen kertoo.

Rautatie Raaheen valmistui vuonna 1899 ja jatko-osa satamaan saakka heti seuraavana vuonna. Koska rautatieliikenne ei kuitenkaan vastannut raahelaisten odotuksia kasvattamal
la kaupunkia riittävästi satamakaupunkina ja liikenteen välittäjänä, myytiin Raahen Rautatie -osakeyhtiön puuhaama yksityinen Raahen ja Tuomiojan välinen rata kalustoineen vuonna 1926 VR:lle.

Vuosien kuluessa junavuorot Raaheen vähenivät, ja lopulta syksyllä 1966 kaikki henkilöliikenteen vuorot korvattiin linja-autoilla.

Junamatkailua harrastava Lasse Härkönen ei osaa ottaa kantaa siihen, kannattaisiko Oulun ja Raahen välinen säännöllinen henkilöjunaliikenne aloittaa uudelleen.

"Reitti on ihan mukava ja kyllähän tuolla välillä on paljon taajamia, mutta en tiedä kannattaisiko liikenne palauttaa. Sitä pitäisi varmasti selvittää tarkemmin."

Lättähattua vastassa ollut Raahen kaupunginjohtaja Kari Karjalainen ei usko henkilöjunaliikenteen palaavan Raahen asemalle. Aikoinaan 20 vuotta VR:n palveluksessa työskennellyt Karjalainen sanoo henkilöjunaliikenteen palauttamisen olevan kuitenkin raahelaisille hyvä haave.

"Se vain on niin kamalan kallista, joten se haave tuskin koskaan toteutuu", hän toteaa.