Hank­ki­jan tie­to­verk­ko­hyök­käys vai­keut­taa ku­lut­ta­ja­kaup­paa – myy­mä­löi­den kas­sa­toi­min­not nurin

Maatalousketju Hankkijan tietoverkkoon tehtiin sunnuntaina verkkohyökkäys, joka vaikeuttaa yhä kuluttajakauppaa.

Oulun seudulla Hankkijalla on myymälä Kempeleessä.
Oulun seudulla Hankkijalla on myymälä Kempeleessä.
Kuva: Kontiainen Jarmo

Maatalousketju Hankkijan tietoverkkoon tehtiin sunnuntaina verkkohyökkäys, joka vaikeuttaa yhä kuluttajakauppaa. 

Tällä hetkellä Hankkijan myymälöissä ei voi maksaa käteisellä tai kortilla. Myymälät ovat kuitenkin auki, joten niistä voi noutaa verkossa tehtyjä tilauksia. Myös tiliasiakkaita pystytään palvelemaan normaalisti, kertoo toimitusjohtaja Jyrki Lepistö.

Lepistön mukaan maksuliikenne saadaan toimimaan torstaina tai perjantaina poikkeusratkaisulla, jota ollaan parhaillaan rakentamassa.

Hankkijan verkkosivut on hyökkäyksen jälkeen saatu auki, mutta niitä ei pystytä vielä päivittämään.

– Asiakkaat eivät saa sitä kautta tietoa tästä tilanteesta, Lepistö sanoo. 

Lepistön mukaan maataloudelle tärkeät toiminnot, kuten rehutehtaat, konekauppa ja siemenkeskukset, toimivat kutakuinkin normaalisti.

– Toki tämä aiheuttaa ylimääräistä työtä, jota joudutaan jälkikäteen manuaalisesti tekemään.

Hyökkäys tehtiin sunnuntaina Hankkijan tanskalaisen omistajan Danish Agron tietojärjestelmiin. Lepistö kuvailee hyökkäystä vihamieliseksi lunnasvaatimushyökkäykseksi, joka hankaloitti vakavasti Danish Agron omistamien yhtiöiden toimintaa. Suomessa verkkohyökkäys vaikuttaa myös muun muassa logistiikkayhtiö Moveren toimintaan.