Hal­li­tus päätti edistää jouk­ko­lii­ken­teen käyttöä

Hallitus päätti vapauttaa työsuhdematkalipun veroista aina 200 euroon asti. Sen lisäksi yli 600 euron ylittävältä osalta lippu on verovapaa aina 3 400 euroon asti.

Pääministeri Matti Vanhanen, työministeri Anni Sinnemäki, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen valtion vuoden 2010 budjettineuvottelujen päätöstiedostilaisuudessa.
Pääministeri Matti Vanhanen, työministeri Anni Sinnemäki, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen valtion vuoden 2010 budjettineuvottelujen päätöstiedostilaisuudessa.

Hallitus päätti vapauttaa työsuhdematkalipun veroista aina 200 euroon asti. Sen lisäksi yli 600 euron ylittävältä osalta lippu on verovapaa aina 3 400 euroon asti. Viimeksi mainitulla vaihteluvälillä lipun verotuksellinen arvo on aina 400 euroa.

Pääministeri Matti Vanhanen arvioi veroedun lisäävän joukkoliikenteen käyttöä ja kuvailee ratkaisua tärkeäksi ilmastopolitiikan kannalta.

Hallitus on myös sopinut palkansaajien työttömyysvakuutusmaksun nostamisesta ensi vuonna 0,2 prosenttiyksiköllä. Nousu kompensoidaan verotaulukkoihin tehtävällä tarkistuksella eli verotus ei tästä syystä kiristy.

Työttömyysvakuutusrahaston toimitusjohtaja Heikki Pohja on arvioinut, että ennakoitu työttömyyden kasvu edellyttäisi maksun korottamista vähintään 0,7 prosenttiyksikköä.

Ilmoita asiavirheestä